Elämykset kokemusten rikastuttajina : Tutkimus elämystuotteiden kehittämiseksi ja markkinoinnin kohdentamiseksi
Urkko, Aki (2015)
Urkko, Aki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mitä ”elämys” tarkoittaa, kartoittaen samalla myös elämyksiin liittyvää markkinapotentiaalia, sekä markkinoinnin kohdentamista. Työllä ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa, vaan selvitys tehtiin tekijän omaan mielenkiintoon liittyen. Elämyksiä ja niihin liittyvää markkinapotentiaalia kartoitettiin mahdollisesti itse perustettavan elämyspalveluyrityksen toimintojen ja markkinoinnin suunnittelemiseksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään elämyksiin, markkinointiin ja markkinointitutkimukseen liittyviä seikkoja. Teoriaosuudesta pyrittiin tekemään selkeä ja informatiivinen kokonaisuus tutkimusprosessin suunnittelun, toteuttamisen, tulosten analysoinnin, sekä tulosten raportoinnin ja tulkitsemisen tueksi. Teoriaosuutta voidaan pitää siis tähän työhön liittyvän tutkimuksen perustana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolilaadullista kyselytutkimusta, josta saatujen vastausten avulla pyrittiin saamaan tietoa elämysten ja elämyksellisyyden määrittelemiseksi. Tutkimuksen avulla kartoitettiin myös vastaajien aiemmin kokemia elämyksiä, sekä pyrittiin selvittämään, minkälaisia elämyksiä vastaajat haluaisivat tulevaisuudessa kokea, miksi ja minkälaisella kokoonpanolla. Kyselytutkimuksella pyrittiin myös selvittämään teoriaosuudessa mainitun elämyskolmiomallin mukaisten elämyksen laatuun vaikuttavien kriteerien tärkeyttä, sekä teoriaosuudessa mainitun elämyksen ulottuvuuksia kuvaavan mallin suhdetta vastaajien antamiin sukupuolen, iän ja elinympäristön mukaisiin taustatietoihin. Kyselytutkimuksen ajateltiin toimivan samalla myös markkinointitutkimuksena.
Pohdintaosuudessa käsitellään opinnäytetyön teoriaosuuden, sekä toteutetun tutkimuksen suhdetta. Tutkimuksesta saatujen tietojen avulla voitiin elämyksen määritelmän todeta olevan yhtenäinen teoriaosuudessa esitetyn vallitsevan elämyksen määritelmän kanssa. Tutkimuksen avulla saatiin myös mielenkiintoista tietoa erilaisten elämystuotteiden markkinointiin ja markkinoinnin kohdentamiseen liittyen. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan teoriaosuudessa esitettyjen elämyskolmion ja elämyksen ulottuvuuksia kuvaavan mallin suhteen tutkimista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään elämyksiin, markkinointiin ja markkinointitutkimukseen liittyviä seikkoja. Teoriaosuudesta pyrittiin tekemään selkeä ja informatiivinen kokonaisuus tutkimusprosessin suunnittelun, toteuttamisen, tulosten analysoinnin, sekä tulosten raportoinnin ja tulkitsemisen tueksi. Teoriaosuutta voidaan pitää siis tähän työhön liittyvän tutkimuksen perustana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolilaadullista kyselytutkimusta, josta saatujen vastausten avulla pyrittiin saamaan tietoa elämysten ja elämyksellisyyden määrittelemiseksi. Tutkimuksen avulla kartoitettiin myös vastaajien aiemmin kokemia elämyksiä, sekä pyrittiin selvittämään, minkälaisia elämyksiä vastaajat haluaisivat tulevaisuudessa kokea, miksi ja minkälaisella kokoonpanolla. Kyselytutkimuksella pyrittiin myös selvittämään teoriaosuudessa mainitun elämyskolmiomallin mukaisten elämyksen laatuun vaikuttavien kriteerien tärkeyttä, sekä teoriaosuudessa mainitun elämyksen ulottuvuuksia kuvaavan mallin suhdetta vastaajien antamiin sukupuolen, iän ja elinympäristön mukaisiin taustatietoihin. Kyselytutkimuksen ajateltiin toimivan samalla myös markkinointitutkimuksena.
Pohdintaosuudessa käsitellään opinnäytetyön teoriaosuuden, sekä toteutetun tutkimuksen suhdetta. Tutkimuksesta saatujen tietojen avulla voitiin elämyksen määritelmän todeta olevan yhtenäinen teoriaosuudessa esitetyn vallitsevan elämyksen määritelmän kanssa. Tutkimuksen avulla saatiin myös mielenkiintoista tietoa erilaisten elämystuotteiden markkinointiin ja markkinoinnin kohdentamiseen liittyen. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan teoriaosuudessa esitettyjen elämyskolmion ja elämyksen ulottuvuuksia kuvaavan mallin suhteen tutkimista.