Sörjandet kan ta ett tag, men leka - det behöver jag : En stödmetod för daghemspersonalen då ett barns familjemedlem dött
Kallström, Elinor; Alexandersson, Malin; Lindström, Sophia; Asplund, Mari; Kjellberg, Irina (2015)
Kallström, Elinor
Alexandersson, Malin
Lindström, Sophia
Asplund, Mari
Kjellberg, Irina
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188719
Tiivistelmä
Opinnäytetyö “Sörjandet kan ta ett tag, men leka det behöver jag!” on osa projektia Andlighet, spiritualitet och livsfrågor joka toteutetaan vuosina 2013 ja 2016 välisenä aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää menetelmä päiväkotihenkilökunnalle lapsen kriisin ja surun kohtaamisessa perheenjäsenen kuoltua.
Menetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta, riittävällä tiedonkeruulla pyritään saavuttamaan luotettavaa tulosta. Opinnäytetyössä käsitellään muun muassa lasten surureaktioita ja aikuisen mahdollisuuksia tukea niitä. Sisällön analyysin kautta tulokset viittaavat siihen että lapsella on tarve puhua ja saada totuudenmukaista tietoa kuolemasta. Lapsella on myös tarve aitoon kohtaamiseen ja saada vastauksia kysymyksiinsä. Tarpeisiin kuuluu myös aikaa ja tilaa surulle, aikuisen läsnäololle, arjen rutiineille sekä leikille. Kirjallisuuskatsaus osoittaa että menetelmälle kohdata lapsen suru perheenjäsenen kuoltua on tarvetta.
Lopputuloksena kirjoittajat kehittivät menetelmän jota kutsutaan Skrutte-menetelmäksi, jonka tarkoitus on tukea lapsen suruprosessia. Skrutte menetelmä sisältää käyttöoppaan, esittelyn Skrutesta (pöllö käsinukke), tarinan sekä tiedotteen huoltajalle.
Menetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta, riittävällä tiedonkeruulla pyritään saavuttamaan luotettavaa tulosta. Opinnäytetyössä käsitellään muun muassa lasten surureaktioita ja aikuisen mahdollisuuksia tukea niitä. Sisällön analyysin kautta tulokset viittaavat siihen että lapsella on tarve puhua ja saada totuudenmukaista tietoa kuolemasta. Lapsella on myös tarve aitoon kohtaamiseen ja saada vastauksia kysymyksiinsä. Tarpeisiin kuuluu myös aikaa ja tilaa surulle, aikuisen läsnäololle, arjen rutiineille sekä leikille. Kirjallisuuskatsaus osoittaa että menetelmälle kohdata lapsen suru perheenjäsenen kuoltua on tarvetta.
Lopputuloksena kirjoittajat kehittivät menetelmän jota kutsutaan Skrutte-menetelmäksi, jonka tarkoitus on tukea lapsen suruprosessia. Skrutte menetelmä sisältää käyttöoppaan, esittelyn Skrutesta (pöllö käsinukke), tarinan sekä tiedotteen huoltajalle.