Handledning på distans : Handledning med tematiken kost
Bergman, Hanna; Ratus, Jannice; Riikonen, Bettina; Åhman, Alexandra (2015)
Bergman, Hanna
Ratus, Jannice
Riikonen, Bettina
Åhman, Alexandra
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188631
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa projektia "Det resursstarka barnet" ja sen tarkoituksena on ko-keilla, toimiiko 4 -vuotiaiden lasten virtuaalinen ohjaaminen. Tavoitteena on kehittää virtuaalinen ohjausmenetelmä ammattilaiselle, jota voi soveltaa käytännön työssä lasten kanssa sekä antaa käytännöllisiä neuvoja ja vinkkejä. Kysymyksenasetteluna on, toimiiko lasten virtuaalinen ohjaaminen tablettitietokoneen välityksellä ja mitä ohjaajan tulee ottaa huomioon ohjatessaan lapsia virtuaalisesti.
Työn teoreettinen osa keskittyy ohjaukseen, ruokavalioon liittyviin haasteisiin, lasten ravitsemustottumuksiin, lapsiin ja mediaan sekä tablettitietokoneen toimintoihin.
Virtuaalisen ohjauksen teemaksi valittiin ravitsemus, koska nyky-yhteiskunnassa lapset kohtaavat haasteita, jotka voivat vaikuttaa lasten ruokavalioon negatiivisesti. Valittu virtuaalinen ohjausmenetelmä tapahtuu Skype-ohjelman välityksellä. Ohjauksen tarvikkeet ovat kosketustietokone ja valokuvia. Ohjauksessa käytetään Bentobox- sovellusta. Sovellus edistää lapsen terveellisiä ruokatapoja samalla kun neuvotaan terveellisiin ruokavalintoihin. Valokuvien kautta saadaan parempi käsitys lapsen ruokavaliosta ja voidaan siten keskustella ja kannustaa terveelliseen ruokavalioon. Opinnäytetyön tuotteena ovat käytännölliset vinkit sekä neuvot etäohjaukseen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle.
Opinnäytetyö on osa projektia "Det resursstarka barnet" ja sen tarkoituksena on ko-keilla, toimiiko 4 -vuotiaiden lasten virtuaalinen ohjaaminen. Tavoitteena on kehittää virtuaalinen ohjausmenetelmä ammattilaiselle, jota voi soveltaa käytännön työssä lasten kanssa sekä antaa käytännöllisiä neuvoja ja vinkkejä. Kysymyksenasetteluna on, toimiiko lasten virtuaalinen ohjaaminen tablettitietokoneen välityksellä ja mitä ohjaajan tulee ottaa huomioon ohjatessaan lapsia virtuaalisesti.
Työn teoreettinen osa keskittyy ohjaukseen, ruokavalioon liittyviin haasteisiin, lasten ravitsemustottumuksiin, lapsiin ja mediaan sekä tablettitietokoneen toimintoihin.
Virtuaalisen ohjauksen teemaksi valittiin ravitsemus, koska nyky-yhteiskunnassa lapset kohtaavat haasteita, jotka voivat vaikuttaa lasten ruokavalioon negatiivisesti. Valittu virtuaalinen ohjausmenetelmä tapahtuu Skype-ohjelman välityksellä. Ohjauksen tarvikkeet ovat kosketustietokone ja valokuvia. Ohjauksessa käytetään Bentobox- sovellusta. Sovellus edistää lapsen terveellisiä ruokatapoja samalla kun neuvotaan terveellisiin ruokavalintoihin. Valokuvien kautta saadaan parempi käsitys lapsen ruokavaliosta ja voidaan siten keskustella ja kannustaa terveelliseen ruokavalioon. Opinnäytetyön tuotteena ovat käytännölliset vinkit sekä neuvot etäohjaukseen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle.