Spegel, spegel... : – Aktivitetskort för att stärka självkänslan hos barn med övervikt i åldern 5–7 år
Johansson, Sofia; Fellman, Katinka; Lindholm, Ida; Svahnström, Trygve (2015)
Johansson, Sofia
Fellman, Katinka
Lindholm, Ida
Svahnström, Trygve
Yrkeshögskolan Novia
2015
Creative Commons Attribution 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188562
Tiivistelmä
Examensarbetet är en del av projektet "Barn med övervikt". Målsättningen för arbetet är att utarbeta aktivitetskort och syftet är att stärka självkänslan hos barn med övervikt i åldern 5–7 år. Frågeställningar som besvaras är "Vad är självkänsla?", "Vad påverkar självkänslan hos barn med övervikt?", "Hur kan man stärka självkänslan hos barn med övervikt?".
Aktivitetskorten grundar sig på litteraturstudier och innehållsanalys av tidigare forskning. De är utarbetade utgående från en hierarkisk modell av självkänslan, där den globala självkänslan är ett överordnat begrepp som delas in i skilda domäner: den fysiska, sociala, emotionella och kognitiva självkänslans domän.
Aktivitetskorten är utarbetade på ett sätt att de kan användas av handledaren utan föräldrars engagemang. De består av färggranna kort och innehåller beskrivningar av olika aktiviteter, till exempel lek, sång och rörelse. Dessutom medföljer en manual om hur de ska användas. Med hjälp av dessa aktiviteter stärks kompetenser som är viktiga för alla domäner av självkänslan. Då barn får uppleva att de lyckas i aktiviteterna växer deras känsla av kompetens, vilket i sin tur stärker självkänslan. The thesis is a part of the project "Barn med övervikt". The purpose of the thesis is to strengthen the self-esteem in 5–7 -year-old children with overweight. The aim of the thesis is to develop activity card. Questions to be answered are "What is self-esteem?", "What affects the self-esteem in children with overweight?" and "How to strengthen the self-esteem in children with overweight?".
The activity cards are based on content analysis of previous research. They are developed based on a hierarchical model of the self-esteem. At the apex of the hierarchy is global self-esteem, which may be divided into the physical, social, emotional and cognitive domain of the self-esteem.
The activity cards are developed in a way that they can be used by the instructor without the participation of the parents. They consists of colorful cards that contains descriptions of various activities and instructions how to use the cards. These activities can be used to strengthen competences which are significant for all domains of the self-esteem. When children experience success the feeling of competence increases. This strengthens the self-esteem.
Aktivitetskorten grundar sig på litteraturstudier och innehållsanalys av tidigare forskning. De är utarbetade utgående från en hierarkisk modell av självkänslan, där den globala självkänslan är ett överordnat begrepp som delas in i skilda domäner: den fysiska, sociala, emotionella och kognitiva självkänslans domän.
Aktivitetskorten är utarbetade på ett sätt att de kan användas av handledaren utan föräldrars engagemang. De består av färggranna kort och innehåller beskrivningar av olika aktiviteter, till exempel lek, sång och rörelse. Dessutom medföljer en manual om hur de ska användas. Med hjälp av dessa aktiviteter stärks kompetenser som är viktiga för alla domäner av självkänslan. Då barn får uppleva att de lyckas i aktiviteterna växer deras känsla av kompetens, vilket i sin tur stärker självkänslan.
The activity cards are based on content analysis of previous research. They are developed based on a hierarchical model of the self-esteem. At the apex of the hierarchy is global self-esteem, which may be divided into the physical, social, emotional and cognitive domain of the self-esteem.
The activity cards are developed in a way that they can be used by the instructor without the participation of the parents. They consists of colorful cards that contains descriptions of various activities and instructions how to use the cards. These activities can be used to strengthen competences which are significant for all domains of the self-esteem. When children experience success the feeling of competence increases. This strengthens the self-esteem.