Slutrapport för projektet ”Det resilienta barnet”.
Felin, Miia (2015)
Felin, Miia
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148149
Tiivistelmä
Yrkeshögskolan Novia käynnisti ”Det resilienta barnet”-projektin 2006. Projektin lähtökohta oli määritellä sana resilienssi ja kuvailla resilienssiä edistäviä prosesseja, jotta voitaisiin kehitellä sosiaalipedagogisesti voimavaroja vahvistavaa materiaalia viisivuotiaille lapsille. Projektin tavoitteena on kehittää sosiaalipedagoginen ”Dagis Master”-interventio-ohjelma päiväkodeille. Projektiin on osallistunut opiskelijoita, opettajia ja ulkopuolisia toimijoita. Projekti päättyy 2015.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tehdä loppuraportointi projektista ”Det resilienta barnet”. Loppuraportoinnin tavoite on selvittää projektin toimintaa ja tulosta. Projekti kuvataan hankesuunnitelmien, hankekuvaksien, artikkeleiden ja opinnäytetöiden avulla.
Loppuraportin tuloksessa esitellään osia opiskelijoiden opinnäytetöistä. Tuloksessa esitellään projektin teoreettisia lähtökohtia, voimavaroja vahvistavaa perspektiiviä ja voimavaroja vahvistavia menetelmiä ja materiaalia.
Projektin tuloksessa nähdään, miten lapsinäkökulma seuraa mukana koko projektin ajan. Lapsi on aina ollut keskiössä ja projektin osallistujat ovat aina työskennelleet lapsen parasta ajatellen, ottaen huomioon lapsen omat voimavarat ja kapasiteetin. Koska projekti on vahvasti ollut ankkuroituna opetussuunnitelmaan, opiskelijoille on ollut luontevaa työskennellä lapsikeskeisesti, lapsen resursseja huomioon ottaen. Opiskelijat ovat koko opiskelun ajan työskennelleet voimavaroja vahvistavalla työotteella. Voimavaroja vahvistava työote on arvokas työmenetelmä, ja projektin avulla tästä on tullut hyvin luonteva työtapa, jota voimme hyödyntää tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tehdä loppuraportointi projektista ”Det resilienta barnet”. Loppuraportoinnin tavoite on selvittää projektin toimintaa ja tulosta. Projekti kuvataan hankesuunnitelmien, hankekuvaksien, artikkeleiden ja opinnäytetöiden avulla.
Loppuraportin tuloksessa esitellään osia opiskelijoiden opinnäytetöistä. Tuloksessa esitellään projektin teoreettisia lähtökohtia, voimavaroja vahvistavaa perspektiiviä ja voimavaroja vahvistavia menetelmiä ja materiaalia.
Projektin tuloksessa nähdään, miten lapsinäkökulma seuraa mukana koko projektin ajan. Lapsi on aina ollut keskiössä ja projektin osallistujat ovat aina työskennelleet lapsen parasta ajatellen, ottaen huomioon lapsen omat voimavarat ja kapasiteetin. Koska projekti on vahvasti ollut ankkuroituna opetussuunnitelmaan, opiskelijoille on ollut luontevaa työskennellä lapsikeskeisesti, lapsen resursseja huomioon ottaen. Opiskelijat ovat koko opiskelun ajan työskennelleet voimavaroja vahvistavalla työotteella. Voimavaroja vahvistava työote on arvokas työmenetelmä, ja projektin avulla tästä on tullut hyvin luonteva työtapa, jota voimme hyödyntää tulevaisuudessa.