Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
Hyry, Emma; Blomqvist, Bettina (2015)
Hyry, Emma
Blomqvist, Bettina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö laadittiin opinnäytetyön tekijöiden omien kiinnostuksen kohteiden pohjalta ja aiheen ajan-kohtaisuuden vuoksi.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuntosalin valintaan. Tutki-mus rajattiin koskemaan tekijöiden Facebook-kavereita keskittyen nuoriin ikäryhmiin. Liikunta mielletään osaksi vapaa-aikaa ja yksi vapaa-ajan liikuntamuodoista on kuntosaliharrastus. Kuntosali tarjoaa kuluttajalle liikuntapalveluita, joita ovat kuntosali, ryhmäliikuntatunnit ja eri-laiset lisäpalvelut. Teoriaosan viitekehyksessä tarkastellaan kuluttajan ostokäyttäytymistä, joka on rajattu ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin ja ostoprosessin kulkuun.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusme-netelmää. Tutkimus toteutettiin online-pohjaisella Webropol – ohjelmalla keväällä 2015. Kyse-lytutkimus lähetettiin Facebookissa ja vastauksia saatiin kahden viikon ajalta yhteensä 122.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että nuoret käyvät kuntosalilla aktiivisesti ja suosivat kun-tosaliketjuja. Kuntosalilla käydään peruskunnon ja lihaksiston ylläpidon, oman terveyden, henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden vuoksi. Kuntosalista saadaan usein tieto kaverilta ja sitä suositellaan helposti tuttaville, mikä näkyi myös vastaajien tyytyväisyytenä.
Tuloksista ilmeni kolme tärkeintä kuntosalin valintaan vaikuttavaa tekijää, jotka olivat kunto-salin hinta, sijainti ja aukioloajat. Nuoret eivät kokeneet lisäpalveluiden vaikuttavan kuntosalin valitaan.
Tutkimusongelmiin saatiin vastaukset ja tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Kyselyn avulla löydettiin vastauksia kuntosalin valintaan vaikuttavista tekijöistä ja opinnäytetyöprosessi eteni aikataulun mukaisesti.
Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuntosalin valintaan. Tutki-mus rajattiin koskemaan tekijöiden Facebook-kavereita keskittyen nuoriin ikäryhmiin. Liikunta mielletään osaksi vapaa-aikaa ja yksi vapaa-ajan liikuntamuodoista on kuntosaliharrastus. Kuntosali tarjoaa kuluttajalle liikuntapalveluita, joita ovat kuntosali, ryhmäliikuntatunnit ja eri-laiset lisäpalvelut. Teoriaosan viitekehyksessä tarkastellaan kuluttajan ostokäyttäytymistä, joka on rajattu ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin ja ostoprosessin kulkuun.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusme-netelmää. Tutkimus toteutettiin online-pohjaisella Webropol – ohjelmalla keväällä 2015. Kyse-lytutkimus lähetettiin Facebookissa ja vastauksia saatiin kahden viikon ajalta yhteensä 122.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että nuoret käyvät kuntosalilla aktiivisesti ja suosivat kun-tosaliketjuja. Kuntosalilla käydään peruskunnon ja lihaksiston ylläpidon, oman terveyden, henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden vuoksi. Kuntosalista saadaan usein tieto kaverilta ja sitä suositellaan helposti tuttaville, mikä näkyi myös vastaajien tyytyväisyytenä.
Tuloksista ilmeni kolme tärkeintä kuntosalin valintaan vaikuttavaa tekijää, jotka olivat kunto-salin hinta, sijainti ja aukioloajat. Nuoret eivät kokeneet lisäpalveluiden vaikuttavan kuntosalin valitaan.
Tutkimusongelmiin saatiin vastaukset ja tutkimuksen tavoitteet saavutettiin. Kyselyn avulla löydettiin vastauksia kuntosalin valintaan vaikuttavista tekijöistä ja opinnäytetyöprosessi eteni aikataulun mukaisesti.