Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteisöllisyys monimuotoisessa alakoulussa 3-6-luokkalaisten kokemana

Rautama, Anu (2015)

 
Avaa tiedosto
Yhteisollisyys monimuotoisessa alakoulussa 3-6-luokkalaisten kokemana.pdf (1.483Mt)
Lataukset: 


Rautama, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510180
Tiivistelmä
Tutkin opinnäyteytössäni espoolaisen Niittykummun alakoulun yhteisöllisyyttä 3-6-luokkalaisten kokemana. Koulussa on erilaisia luokkia; yleisopetuksen luokat (A), englanti-suomi-luokat (B) montes-soriopetuksen luokat (M) ja autismiopetuksen erityisluokat (E). Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää yhteisöllisyyyttä sen kautta, miten paljon yhteenkuuluvuutta oppilaat koulussa kokevat, miten turval-lisiksi oppilaat koulunsa sosiaaliset suhteet kokevat ja miten suvaitsevainen koulun ilmapiiri oppilaiden mielestä on. Opinnäytetyöni teoriaperustana olivat yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteet, molempia tar-kasteltiin suhteessa koulumaailmaan. Kouluyhteisöä ja sen yhteisöllisyyttä avattiin myös aiempien tutkimusten kautta.

Toteutin opinnäytetyöni määrällisenä tutkimuksena ja keräsin sen tutkimusaineiston sähköisellä kysely-lomakkeella huhtikuun alussa 2015. Analysoin tutkimuksella saamaani aineistoa aluksi koko koulun osalta, mutta erityisesti keskityin A-,B- ja M- luokkien tarkasteluun.Tutkin myös erovaisuuksia tyttöjen ja poikien välillä. Lisäksi tarkastelin oppilaiden kokemuksia eri luokka-asteilla.

Tutkimukseni lopputulos oli se, että 3-6-luokkien oppilaiden omien kokemusten perusteella yhteenkuulu-vuutta, henkistä turvallisuutta ja suvaitsevaisuutta Niittykummun alakoulun oppilaiden keskuudesta löytyy paljon. Tällä perusteella siellä on varmasti myös yhteisöllisyyttä. A-,B- ja M-luokkalaisten koke-muksissa löytyi hieman eroja, samoin alempien ja ylempien luokkien välillä. Tyttöjen ja poikien tulokset olivat melko samansuuntaisia. Yhteisöllisyys ei ole Niittykummun koulussa syntynyt itsestään vaan sii-hen on panostettu. Erilaisuutta arvostava ilmapiiri, yhdessä tekeminen ja yhteiset tapahtumat ovat osal-taan luoneet yhteisöllisyyttä kouluun. Silti koulun oppilaista pieni osa on sellaisia, jotka eivät tunne kuu-luvansa porukkaan ja ovat sitä mieltä ettei heitä arvosteta. On myös niitä, jotka eivät katso koulun moni-naisuutta hyvällä. Tämä pitää tiedostaa ja etsiä niitä keinoja, joilla yhä useammat hyväksytään yhteisiin tekemisiin aidosti mukaan ja joiden avulla useammat uskaltavat luopua ennakkoluuloistaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste