Je rêvais le bonheur – Unelmoin onnesta : Ranskalaisen musiikin konsertti
Hirvola, Iida (2015)
Hirvola, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510098
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ranskalaista 1900-luvun taitteen kamarimusiikkia sellolle ja pianolle. Opinnäytetyön tavoitteena on oppia ranskalaisen musiikin soittamisesta ja sen estetiikasta ja laajentaa ohjelmistoa ranskalaisilla sellokappaleilla. Tarkoituksena on pitää ranskalaisen musiikin konsertti Suomessa ja koota mielenkiintoinen ja monipuolinen konserttikokonaisuus. Esiintyjälle on tärkeää voida esittää teoksia, joita Suomessa kuullaan harvoin.
Työ on taidetekotyyppinen; siihen kuuluu konsertti ja kirjallinen työ. Opinnäytetyökonsertti oli sello-piano-resitaali, jossa soitettiin ranskalaissäveltäjien Camille Saint-Saënsin (1835–1921), Gabriel Faurén (1845–1924), Claude Debussyn (1862–1918) ja Nadia Boulangerin (1887–1979) teoksia vuosilta 1872–1915. Konsertissa soittivat sellisti Iida Hirvola ja pianisti Romain Labriet. Kirjallisessa työssä analysoidaan konsertin teokset kunkin säveltäjän tyylipiirteiden valossa, sekä raportoidaan, mikä niissä oli oppimisprojektin kannalta mielenkiintoista. Työssä raportoidaan myös ohjelmiston valintaa, konsertin järjestämistä, harjoitusprosessia ja sen työtapoja.
Käsitellyn ohjelmiston perusteella voidaan todeta, että ranskalaissäveltäjien tyylien kirjo 1900-luvun vaihteessa oli huomattava. Pariisissa toistensa vaikutuspiirissä eläneet säveltäjät sävelsivät keskenään hyvin erilaista musiikkia. Sävelkielessä, harmonioissa, teosten rakenteessa ja sellon käyttötavassa tapahtui mielenkiintoista kehitystä tuohon aikaan.
Konsertti oli monipuolinen kokonaisuus 1900-luvun taitteen ranskalaista kamarimusiikkia sellolle ja pianolle. Siinä voitiin tutustuttaa yleisölle kappaleita, joita Suomessa ei juurikaan kuulla. Työote konserttiin valmistautumisessa oli ammattimainen ja projekti oli oppimisen kannalta hedelmällinen. Konsertin tuottaminen Suomessa oli hyvä tapa perehtyä ranskalaiseen sello-piano-ohjelmistoon.
Työ on taidetekotyyppinen; siihen kuuluu konsertti ja kirjallinen työ. Opinnäytetyökonsertti oli sello-piano-resitaali, jossa soitettiin ranskalaissäveltäjien Camille Saint-Saënsin (1835–1921), Gabriel Faurén (1845–1924), Claude Debussyn (1862–1918) ja Nadia Boulangerin (1887–1979) teoksia vuosilta 1872–1915. Konsertissa soittivat sellisti Iida Hirvola ja pianisti Romain Labriet. Kirjallisessa työssä analysoidaan konsertin teokset kunkin säveltäjän tyylipiirteiden valossa, sekä raportoidaan, mikä niissä oli oppimisprojektin kannalta mielenkiintoista. Työssä raportoidaan myös ohjelmiston valintaa, konsertin järjestämistä, harjoitusprosessia ja sen työtapoja.
Käsitellyn ohjelmiston perusteella voidaan todeta, että ranskalaissäveltäjien tyylien kirjo 1900-luvun vaihteessa oli huomattava. Pariisissa toistensa vaikutuspiirissä eläneet säveltäjät sävelsivät keskenään hyvin erilaista musiikkia. Sävelkielessä, harmonioissa, teosten rakenteessa ja sellon käyttötavassa tapahtui mielenkiintoista kehitystä tuohon aikaan.
Konsertti oli monipuolinen kokonaisuus 1900-luvun taitteen ranskalaista kamarimusiikkia sellolle ja pianolle. Siinä voitiin tutustuttaa yleisölle kappaleita, joita Suomessa ei juurikaan kuulla. Työote konserttiin valmistautumisessa oli ammattimainen ja projekti oli oppimisen kannalta hedelmällinen. Konsertin tuottaminen Suomessa oli hyvä tapa perehtyä ranskalaiseen sello-piano-ohjelmistoon.