Prosessikehitysehdotus vakuutusyhtiön asiakirjakäsittelylle
Koschin, Janina (2015)
Koschin, Janina
Yrkeshögskolan Novia
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610217
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty vakuutusalan yritykselle jolle tulee päivittäin suuria määriä asiakirjoja joita tulee käsitellä sekä säilyttää arkistossa. Yritys jolle opinnäytetyö on tehty, tulee pysymään anonyyminä tietosuojan vuoksi.
Opinnäytetyön ideana on kehittää asiakirjan käsittely prosessia. Asiakirja saavuttuaan yritykselle asiakkaalta, on sen matka pitkä ennen kuin se on käsitelty ja arkistoitu lopullisesti. Asiakirjaan säilyttämiseen ja käsittelyyn liittyy paljon lakisääteisiä sääntöjä joka rajoittaa prosessia jossain määrin. Lakisäätöihin emme kuitenkaan puutu. Työ on rajattu siten että prosessi kehitys keskittyy ainoastaan siihen, kun asiakirja saapuu konttorille siihen asti että siitä muodostuu dokumentti. Työskentelymetodeina olen käyttänyt kirjallisuutta, haastatellut työntekijöitä sekä työnjohtajia ja observoinut itse konttorilla
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suunnitelma mistä yritys voi aloittaa prosessin kehittämistä ja ideoita tulevaisuuden kehitykselle. Kehitys suunnitelmaa voidaan myös soveltaa muissa osastoissa yrityksessä.
Opinnäytetyön ideana on kehittää asiakirjan käsittely prosessia. Asiakirja saavuttuaan yritykselle asiakkaalta, on sen matka pitkä ennen kuin se on käsitelty ja arkistoitu lopullisesti. Asiakirjaan säilyttämiseen ja käsittelyyn liittyy paljon lakisääteisiä sääntöjä joka rajoittaa prosessia jossain määrin. Lakisäätöihin emme kuitenkaan puutu. Työ on rajattu siten että prosessi kehitys keskittyy ainoastaan siihen, kun asiakirja saapuu konttorille siihen asti että siitä muodostuu dokumentti. Työskentelymetodeina olen käyttänyt kirjallisuutta, haastatellut työntekijöitä sekä työnjohtajia ja observoinut itse konttorilla
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suunnitelma mistä yritys voi aloittaa prosessin kehittämistä ja ideoita tulevaisuuden kehitykselle. Kehitys suunnitelmaa voidaan myös soveltaa muissa osastoissa yrityksessä.