Virtain kaupungin tietohallintostrategia
Liski, Heikki (2015)
Liski, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla vaikutti Virtain kaupungin talousarviossa määritelty tavoite laatia tietohallintostrategia vuoden 2014 aikana. Työn tavoitteena oli perehtyä johtamisen eri osa-alueisiin, strategiaprosessin laadintaan sekä kehittää Virtain kaupungin tietohallinnon toimintaa laatimalla tietohallintostrategia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kysymyksiä sisältävää sähköistä kyselytutkimusta sekä tietohallinnon työntekijöiden haastatteluja. Sähköisen kyselyn tavoitteena oli kartoittaa Virtain kaupungin eri toimialojen näkemyksiä koskien tietohallinnon nykyisiä palveluita sekä selvittää toimialojen kehittämiskohteita ja tulevia hankkeita, joissa tarvittaisiin tietohallinnon osallistumista. Tietohallinnon työntekijöiden haastattelujen tarkoituksena oli selvittää tietohallintostrategiaan suunniteltujen toimenpiteiden teknologisten ratkaisujen soveltuvuus olemassa olevaan ympäristöön. Lisäksi yhteistyöllä eri toimialojen ja tietohallinnon oman henkilöstön kanssa pyrittiin sitouttamaan henkilöstöä tietohallinto-strategian toimeenpanoa varten. Lisäksi strategiatyötä varten perehdyttiin johtamis- ja strategiakirjallisuuteen.
Tiera Oy:n vuonna 2011 laatiman nykytila-analyysin ja tietohallinnon olemassa olevien dokumenttien sekä sähköisen kyselytutkimusten tulosten perusteella laadittiin tietohallintostrategian painopisteet, tavoitteet ja toimenpide-ehdotukset. Lisäksi päätettiin tietohallintostrategian seurannan ja raportoinnin toteuttamisesta ja määriteltiin arviointimittarit. Sähköiseen kyselytutkimukseen osallistui pääasiassa organisaation keskijohto ja ylin johto. Kyselytutkimus lähetettiin 32 henkilölle, joista 14 vastasi kyselyyn. Strategian laadinnassa otettiin huomioon myös johtamisen eri osa-alueiden ja strategiaprosessin tietoperusta sekä todetut kuntaan ja tietohallintoon vaikuttavat muutostekijät. Strategian painopistealueiksi valittiin tietoturva ja sen kehittäminen, operatiivisen toiminnan kehittäminen tietojärjestelmien avulla ja yhteistyön lisääminen sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa.
Tietohallinnon johtaminen vaatii strategista toimintatapaa. Organisaatioon kohdistuvat muutospaineet vaikuttavat myös tietohallinnon toimintaan ja asettavat tulevaisuuden ennakoinnin ja strategisen johtamisen entistä tärkeämpään rooliin. Virtain kaupungin tietohallintostrategian tavoitteena on vastata organisaation ja sen eri toimialojen kehitystarpeisiin suunnitelmallisesti ja hyvää johtamistapaa noudattaen. Tietohallintostrategiassa määritellyt painopisteet tavoitteineen ja toimenpiteineen ovat keskeinen osa toimivaa strategiatyötä, mutta myös seuranta ja raportointi ovat tärkeässä roolissa strategian onnistumisen kannalta.
Tiera Oy:n vuonna 2011 laatiman nykytila-analyysin ja tietohallinnon olemassa olevien dokumenttien sekä sähköisen kyselytutkimusten tulosten perusteella laadittiin tietohallintostrategian painopisteet, tavoitteet ja toimenpide-ehdotukset. Lisäksi päätettiin tietohallintostrategian seurannan ja raportoinnin toteuttamisesta ja määriteltiin arviointimittarit. Sähköiseen kyselytutkimukseen osallistui pääasiassa organisaation keskijohto ja ylin johto. Kyselytutkimus lähetettiin 32 henkilölle, joista 14 vastasi kyselyyn. Strategian laadinnassa otettiin huomioon myös johtamisen eri osa-alueiden ja strategiaprosessin tietoperusta sekä todetut kuntaan ja tietohallintoon vaikuttavat muutostekijät. Strategian painopistealueiksi valittiin tietoturva ja sen kehittäminen, operatiivisen toiminnan kehittäminen tietojärjestelmien avulla ja yhteistyön lisääminen sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa.
Tietohallinnon johtaminen vaatii strategista toimintatapaa. Organisaatioon kohdistuvat muutospaineet vaikuttavat myös tietohallinnon toimintaan ja asettavat tulevaisuuden ennakoinnin ja strategisen johtamisen entistä tärkeämpään rooliin. Virtain kaupungin tietohallintostrategian tavoitteena on vastata organisaation ja sen eri toimialojen kehitystarpeisiin suunnitelmallisesti ja hyvää johtamistapaa noudattaen. Tietohallintostrategiassa määritellyt painopisteet tavoitteineen ja toimenpiteineen ovat keskeinen osa toimivaa strategiatyötä, mutta myös seuranta ja raportointi ovat tärkeässä roolissa strategian onnistumisen kannalta.