Forwarding Process Comparison : Case: Valmet Technologies Inc. & Valmet AB
Moilanen, Minna (2015)
Moilanen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida varaosien vientihuolinnan prosesseja kahdessa yksikössä, Valmet Technologies Oy:n Jyväskylän ja Valmet AB:n Sundsvallin yksikössä. Jotta tutkittavaa ilmiötä voisi ymmärtää ja analysoida tuloksia, työn teoreettinen katsaus sisälsi johdatuksen kansainväliseen kauppaan, huolintaan ja benchmarkkaukseen. Teorian taustalla olevina tietolähteinä käytettiin lähinnä kirjoja ja elektronisia lähteitä.
Tutkimuksen ensisijainen lähestymistapa oli laadullinen tapaustutkimus. Tavoitteena oli vertailla kahta yksikköä ja löytää niistä parhaat menettelytavat, joita voitaisiin käyttää pohjana yhteisille tavoille toimia. Tietojen keruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluita, kirjallisia dokumentteja sekä tekijän omia havainnointeja. Huolinnan työntekijöitä ja esimiehiä haastateltiin teemahaastatteluilla ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittain. Kirjalliset dokumentit olivat prosessikaavio ja prosessiohjeet.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että tarkastelun kohteena olevat prosessit ovat jo samankaltaisia. Molemmissa prosesseissa käytetään samoja työkaluja. Prosessien haasteina olivat ongelmat informaation kulussa. Prosessien menestystekijöitä olivat henkilökunnan tietotaito ja motivaatio sekä tehokkaat järjestelmät. Prosessien parannusmahdollisuuksia olivat tiedonkulun kohdentaminen ERP järjestelmään, sähköisen allekirjoituksen käyttöönotto ja kaikkien vientidokumenttien sähköinen arkistointi.
Tutkimuksen ensisijainen lähestymistapa oli laadullinen tapaustutkimus. Tavoitteena oli vertailla kahta yksikköä ja löytää niistä parhaat menettelytavat, joita voitaisiin käyttää pohjana yhteisille tavoille toimia. Tietojen keruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluita, kirjallisia dokumentteja sekä tekijän omia havainnointeja. Huolinnan työntekijöitä ja esimiehiä haastateltiin teemahaastatteluilla ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittain. Kirjalliset dokumentit olivat prosessikaavio ja prosessiohjeet.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että tarkastelun kohteena olevat prosessit ovat jo samankaltaisia. Molemmissa prosesseissa käytetään samoja työkaluja. Prosessien haasteina olivat ongelmat informaation kulussa. Prosessien menestystekijöitä olivat henkilökunnan tietotaito ja motivaatio sekä tehokkaat järjestelmät. Prosessien parannusmahdollisuuksia olivat tiedonkulun kohdentaminen ERP järjestelmään, sähköisen allekirjoituksen käyttöönotto ja kaikkien vientidokumenttien sähköinen arkistointi.