Elämys mainonnassa : analyysi ja elämyksen avaimet
Haanpää, Reetta (2015)
Haanpää, Reetta
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249835
Tiivistelmä
Elämys on tehokas mainonnan keino, jolla voi tavoittaa tämän päivän kriittisten ja markkinahälyn keskellä kulkevien kuluttajien huomion.
Se on monitulkintainen käsite, jolla on paljon mahdollisuuksia mainonnassa. Opinnäytetyöni tavoitteena on esittää, mitä on elämyksellisyys ja kuinka se voi olla osana mainontaa ja markkinointia. Tutkimus etenee aiheeseen kirjallisten sekä sähköisten lähteiden, asiantuntijahaastatteluiden sekä oman pohdinnan ja analyysien kautta. Asiantuntijat ovat suomalaisissa mainos- ja suunnittelutoimistoissa työskenteleviä henkilöitä, jotka ovat olleet mukana toteuttamassa monipuolisia ja elämyksellisiä töitä. Merkittävimpänä tiedonlähteenä työlleni toimivat asiantuntijahaastattelut, sillä elämyksellisyys on ajankohtainen termi mainonnassa eikä siitä löydy paljoa tutkimustietoa mainonnan kontekstissa.
Kehitin elämysanalyysin, joka esittelee ja avaa elämyksen elementtejä. Yhteenvetona keräsin elämyksellisen mainonnan yhdeksän avainta suunnittelijalle. Yhteenveto antaa monipuoliset ja kattavat lähtökohdat elämyksen toteuttamiseen. Elämysanalyysi ja elämyksen avaimet toimivat konkreettisena tukena mainonnan suunnittelijalle elämyksellisyyden mielenkiintoiseen maailmaan. Kun suunnittelija on ottanut kaikki yhdeksän avainta huomioon työssään, on elämyksellinen pallo valmiina heitettäväksi vastaanottajille. Lopulta vastaanottajat määrittelevät sen, tuntuuko toteutus elämykselliseltä.
Se on monitulkintainen käsite, jolla on paljon mahdollisuuksia mainonnassa. Opinnäytetyöni tavoitteena on esittää, mitä on elämyksellisyys ja kuinka se voi olla osana mainontaa ja markkinointia. Tutkimus etenee aiheeseen kirjallisten sekä sähköisten lähteiden, asiantuntijahaastatteluiden sekä oman pohdinnan ja analyysien kautta. Asiantuntijat ovat suomalaisissa mainos- ja suunnittelutoimistoissa työskenteleviä henkilöitä, jotka ovat olleet mukana toteuttamassa monipuolisia ja elämyksellisiä töitä. Merkittävimpänä tiedonlähteenä työlleni toimivat asiantuntijahaastattelut, sillä elämyksellisyys on ajankohtainen termi mainonnassa eikä siitä löydy paljoa tutkimustietoa mainonnan kontekstissa.
Kehitin elämysanalyysin, joka esittelee ja avaa elämyksen elementtejä. Yhteenvetona keräsin elämyksellisen mainonnan yhdeksän avainta suunnittelijalle. Yhteenveto antaa monipuoliset ja kattavat lähtökohdat elämyksen toteuttamiseen. Elämysanalyysi ja elämyksen avaimet toimivat konkreettisena tukena mainonnan suunnittelijalle elämyksellisyyden mielenkiintoiseen maailmaan. Kun suunnittelija on ottanut kaikki yhdeksän avainta huomioon työssään, on elämyksellinen pallo valmiina heitettäväksi vastaanottajille. Lopulta vastaanottajat määrittelevät sen, tuntuuko toteutus elämykselliseltä.