Informaatiomuotoilu mainoskuvana
Koskela, Tiia (2015)
Koskela, Tiia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219331
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee informaatiomuotoilun käyttöä mainoskuvana. Informaatiomuotoilulla tarkoitetaan ajattelutapaa, jolla tieto muotoillaan ymmärrettäväksi. Työn tavoitteena oli selvittää, sopiiko informaatiomuotoilu mainoskuviin ja voiko tällöin hyödyntää visuaalisen retoriikan keinoja. Opinnäytetyö pohtii myös informaatiomuotoilun vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia mainoskuvissa.
Aineisto on kerätty informaatiomuotoilun ja mainonnan asiantuntijoiden julkaisuista ja luennoista, sillä suoraa teoriaa informaatiomuotoilun hyödyntämisestä mainoskuvissa ei ollut saatavilla. Tietoa saatiin myös havainnoimalla, tutkimalla retorisen analyysin avulla esimerkkikuvan retoriikkaa ja käyttämällä SWOT -analyysia.
Tutkimus etenee käsitteiden määrittelystä tarkastelun kohteen retoriseen analyysiin. Lopuksi kootaan SWOT -analyysi tuloksista ja pohditaan aiheen soveltamista mainonnan suunnittelijan näkökulmasta ja jatkokehittämismahdollisuuksia.
Tutkielman perusteella informaatiomuotoilu sopii mainoskuviin, kunhan se täyttää tietyt kriteerit. Informaatiomuotoiltu mainoskuva voi myös käyttää visuaalisen retoriikan keinoja, jolloin mainos on vaikuttavampi.
Aineisto on kerätty informaatiomuotoilun ja mainonnan asiantuntijoiden julkaisuista ja luennoista, sillä suoraa teoriaa informaatiomuotoilun hyödyntämisestä mainoskuvissa ei ollut saatavilla. Tietoa saatiin myös havainnoimalla, tutkimalla retorisen analyysin avulla esimerkkikuvan retoriikkaa ja käyttämällä SWOT -analyysia.
Tutkimus etenee käsitteiden määrittelystä tarkastelun kohteen retoriseen analyysiin. Lopuksi kootaan SWOT -analyysi tuloksista ja pohditaan aiheen soveltamista mainonnan suunnittelijan näkökulmasta ja jatkokehittämismahdollisuuksia.
Tutkielman perusteella informaatiomuotoilu sopii mainoskuviin, kunhan se täyttää tietyt kriteerit. Informaatiomuotoiltu mainoskuva voi myös käyttää visuaalisen retoriikan keinoja, jolloin mainos on vaikuttavampi.