Jokamiehen elvytystaidot : Elvytyskoulutus lukiolaisille
Mäkelä, Aino; Vatanen, Inka (2015)
Mäkelä, Aino
Vatanen, Inka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610319
Tiivistelmä
Parolan lukion opiskelijoille järjestettiin yksipäiväinen peruselvytyskoulutus syksyllä 2014. Koulutus liitettiin lukiolaisten turvallisuuskurssin opetussuunnitelmaan. Koulutukseen sisältyi teoreettisen osuuden lisäksi käytännön harjoitus rastikoulutuksen muodossa.
Koulutuksessa käsiteltiin peruselvytystaitoja. Niihin kuuluvat aikuisen ja lapsen painelu-puhalluselvytyksen lisäksi hätäpuhelun soittaminen, tajuttoman tunnistaminen ja kohtaaminen sekä puoliautomaattisen defibrillaattorin käyttäminen elvytyksessä.
Työn tavoitteena oli kouluttaa opiskelijoille henkeä pelastavia elvytystaitoja teoriassa ja käytännössä. Lisäksi siinä perehdytään lähemmin meitä kiinnostavaan ja tulevaisuuden työelämän kannalta merkittävään aiheeseen. Samalla ohjaus- ja opetustaidot kehittyvät käytännön koulutuksen kautta.
Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty mahdollisimman tuoreita ja ajankohtaisia hoitosuosituksia, tutkimuksia, oppikirjoja ja kokoomateoksia. Tiedonhaku on suoritettu pääosin internetin Nelli-portaalin kautta.
Ennen käytännön koulutusta on tehty vapaamuotoinen laadullinen kysely, jossa on kartoitettu opiskelijoiden aiempaa osaamista. Kyselyn pohjalta on tehty koulutussuunnitelman ja sen sisältö on rakennettu kootusta teoreettisesta tietopohjasta.
Elvytyskoulutuksen tuloksena kohderyhmän opiskelijat kokivat oppineensa henkeä pelastavia taitoja, joita he voivat hyödyntää tulevaisuudessa. Myös opiskelijoiden kynnys auttaa madaltui lisääntyneen tietotaidon myötä.
Koulutuksessa käsiteltiin peruselvytystaitoja. Niihin kuuluvat aikuisen ja lapsen painelu-puhalluselvytyksen lisäksi hätäpuhelun soittaminen, tajuttoman tunnistaminen ja kohtaaminen sekä puoliautomaattisen defibrillaattorin käyttäminen elvytyksessä.
Työn tavoitteena oli kouluttaa opiskelijoille henkeä pelastavia elvytystaitoja teoriassa ja käytännössä. Lisäksi siinä perehdytään lähemmin meitä kiinnostavaan ja tulevaisuuden työelämän kannalta merkittävään aiheeseen. Samalla ohjaus- ja opetustaidot kehittyvät käytännön koulutuksen kautta.
Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty mahdollisimman tuoreita ja ajankohtaisia hoitosuosituksia, tutkimuksia, oppikirjoja ja kokoomateoksia. Tiedonhaku on suoritettu pääosin internetin Nelli-portaalin kautta.
Ennen käytännön koulutusta on tehty vapaamuotoinen laadullinen kysely, jossa on kartoitettu opiskelijoiden aiempaa osaamista. Kyselyn pohjalta on tehty koulutussuunnitelman ja sen sisältö on rakennettu kootusta teoreettisesta tietopohjasta.
Elvytyskoulutuksen tuloksena kohderyhmän opiskelijat kokivat oppineensa henkeä pelastavia taitoja, joita he voivat hyödyntää tulevaisuudessa. Myös opiskelijoiden kynnys auttaa madaltui lisääntyneen tietotaidon myötä.