Museo tunnetuksi ja eläväksi : strategiakonseptointi palvelumuotoilun keinoin Yrjö Liipolan taidemuseolle
Liipola, Johanna (2015)
Liipola, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää Yrjö Liipolan taidemuseolle palvelumuotoilun keinoin sellainen strategia, joka tukisi museon tunnetuksi tekemistä ja elävöittämistä. Tutkimuksen myötä on tullut paljon ideoita, joita voidaan käyttää strategian konkreettisina projektihankkeina. Työn tarkoituksena on luoda museolle 2‒4 vuoden strategiakehys. Työn toimeksiantajana on ollut Kosken Tl taidesäätiö, joka ylläpitää Koski Tl:ssä Yrjö Liipolan taidemuseota.
Tutkimuksella kartoitetaan museon käyttöä kolmesta eri näkökulmasta: Taiteilijan prosessi näyttelyn järjestämiseen, museosäätiön toiminta näyttelyiden ja tilaisuuksien järjestäjänä sekä vierailijan käynti museossa. Tutkimusmenetelminä on käytetty dokumenttiaineistoa, kyselyjä ja asiantuntijoiden teemahaastatteluja, varjostusta ja havainnointia, sosiaalisen median käyttöä, työpajoja ja tulevaisuuden tutkimusta. Pääpainona menetelmissä on ollut asiantuntijoiden teemahaastatteluissa ja työpajoissa. Varsinaisen suunnittelun aikana on luotu museolle fikti iviset vierailijapersoonat sekä palvelupolut taiteilijan, museosäätiön ja vierailijan näkökulmista. Tutkimustulokset esitetään ehdotuksina museon missioksi, visioksi, arvoiksi ja strategiaksi. Eri palvelupoluista on luotu yhtenäinen blueprint, jota voidaan käyttää vietäessä palveluehdotuksia eteenpäin pilotointiin, testaukseen tai arviointiin. Palvelupolkujen luomisen yhteydessä on löydetty konkreettisia työkaluja museosäätiö työn helpottamiseksi.
Palvelukehitysprosessin myötä on syntynyt konkreettisia ehdotuksia Yrjö Liipolan taidemuseon missioksi, visioksi ja arvoiksi. Museosäätiö voi käyttää ehdotuksia suoraan, poimia niistä osan tai käyttää niitä hyväkseen lopullista versiota varten. Strategiaan on luotu ehdotus, miten strategia jaettaisiin eri osa-alueille, jotta se tukisi hyvin museon missiota ja visiota. Strategian jakaminen helpottaa kokonaisuuden hallintaa, koska pienempiä osa-alueita on helpompi hallinnoida ja työstää. Ideoista on poimittu esimerkkejä hankkeille, jotka tukisivat fiktiivisten persoonien museon palvelujen käyttöä ja arvostusta. Blueprint antaa prosessirungon museopalveluille, jota voidaan laajentaa tai kaventaa tarpeen vaatiessa. Siitä voi löytää yksityiskohtia eri palvelukokonaisuuksien täydentämiseksi.
Opinnäytetyön aikana on kertynyt valtavasti materiaalia, jota museosäätiö voi käyttää sekä lähitulevaisuudessa että pitkällä aikavälillä. Museon tunnetuksi tekeminen ja elävöittäminen ei tapahdu nopeasti vaan vaatii pitkäaikaista työtä. Työtä voi siis jatkaa ja pilkkoa pienempiin osa-alueisiin ja hankkeisiin, jotka tukevat Kosken Tl museosäätiön työtä eteenpäin.
Tutkimuksella kartoitetaan museon käyttöä kolmesta eri näkökulmasta: Taiteilijan prosessi näyttelyn järjestämiseen, museosäätiön toiminta näyttelyiden ja tilaisuuksien järjestäjänä sekä vierailijan käynti museossa. Tutkimusmenetelminä on käytetty dokumenttiaineistoa, kyselyjä ja asiantuntijoiden teemahaastatteluja, varjostusta ja havainnointia, sosiaalisen median käyttöä, työpajoja ja tulevaisuuden tutkimusta. Pääpainona menetelmissä on ollut asiantuntijoiden teemahaastatteluissa ja työpajoissa. Varsinaisen suunnittelun aikana on luotu museolle fikti iviset vierailijapersoonat sekä palvelupolut taiteilijan, museosäätiön ja vierailijan näkökulmista. Tutkimustulokset esitetään ehdotuksina museon missioksi, visioksi, arvoiksi ja strategiaksi. Eri palvelupoluista on luotu yhtenäinen blueprint, jota voidaan käyttää vietäessä palveluehdotuksia eteenpäin pilotointiin, testaukseen tai arviointiin. Palvelupolkujen luomisen yhteydessä on löydetty konkreettisia työkaluja museosäätiö työn helpottamiseksi.
Palvelukehitysprosessin myötä on syntynyt konkreettisia ehdotuksia Yrjö Liipolan taidemuseon missioksi, visioksi ja arvoiksi. Museosäätiö voi käyttää ehdotuksia suoraan, poimia niistä osan tai käyttää niitä hyväkseen lopullista versiota varten. Strategiaan on luotu ehdotus, miten strategia jaettaisiin eri osa-alueille, jotta se tukisi hyvin museon missiota ja visiota. Strategian jakaminen helpottaa kokonaisuuden hallintaa, koska pienempiä osa-alueita on helpompi hallinnoida ja työstää. Ideoista on poimittu esimerkkejä hankkeille, jotka tukisivat fiktiivisten persoonien museon palvelujen käyttöä ja arvostusta. Blueprint antaa prosessirungon museopalveluille, jota voidaan laajentaa tai kaventaa tarpeen vaatiessa. Siitä voi löytää yksityiskohtia eri palvelukokonaisuuksien täydentämiseksi.
Opinnäytetyön aikana on kertynyt valtavasti materiaalia, jota museosäätiö voi käyttää sekä lähitulevaisuudessa että pitkällä aikavälillä. Museon tunnetuksi tekeminen ja elävöittäminen ei tapahdu nopeasti vaan vaatii pitkäaikaista työtä. Työtä voi siis jatkaa ja pilkkoa pienempiin osa-alueisiin ja hankkeisiin, jotka tukevat Kosken Tl museosäätiön työtä eteenpäin.