Mikä tekee talosta kodin? : Lasten näkemyksiä kodin arvoista
Huovinen, Niina; Koponen, Sari (2015)
Huovinen, Niina
Koponen, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610480
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin eräässä Leppävirran kunnan kirkonkylän esikouluryhmässä. Tutkimukseen osallistui seitsemän 6–7-vuotiasta lasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten arvokäsityksiä kodista. Tutkimus paneutui kysymyksiin, mikä tekee talosta kodin ja millaisia ei-aineellisia arvoja lapsi yhdistää tunteeseen kodista. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaiset kyvyt esikouluikäisillä on käsitellä ja ymmärtää abstrakteja käsitteitä, kuten arvoja.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta- ja teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa avataan kodin, arvojen ja perheen määritelmiä sekä 6–7-vuotiaan lapsen kasvua ja kehitystä. Menetelminä käytettiin narratiivisuutta ja lego-rakentelua, jossa lapset rakensivat legoista kodin arvoja kuvaavia asioita. Rakentelun jälkeen lapset kertoivat yksilöhaastatteluvaiheessa valmiista työstään.
Tutkimuksen pienen otannan vuoksi, tulokset eivät ole yleistettävissä. Koska tulokset muodostuvat lasten henkilökohtaisista kokemuksista, ovat ne itsessään arvokkaita. Tässä tutkimuksessa lasten mielestä tärkeimpiä arvoja kotona ovat perheenjäsenet, perheenä yhdessä vietetty aika, yhteiset ruokailut ja ruoka. Tutkimus osoitti, että esikouluikäiselle lapselle abstraktit käsitteet ja niiden käyttö on haasteellista.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta- ja teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa avataan kodin, arvojen ja perheen määritelmiä sekä 6–7-vuotiaan lapsen kasvua ja kehitystä. Menetelminä käytettiin narratiivisuutta ja lego-rakentelua, jossa lapset rakensivat legoista kodin arvoja kuvaavia asioita. Rakentelun jälkeen lapset kertoivat yksilöhaastatteluvaiheessa valmiista työstään.
Tutkimuksen pienen otannan vuoksi, tulokset eivät ole yleistettävissä. Koska tulokset muodostuvat lasten henkilökohtaisista kokemuksista, ovat ne itsessään arvokkaita. Tässä tutkimuksessa lasten mielestä tärkeimpiä arvoja kotona ovat perheenjäsenet, perheenä yhdessä vietetty aika, yhteiset ruokailut ja ruoka. Tutkimus osoitti, että esikouluikäiselle lapselle abstraktit käsitteet ja niiden käyttö on haasteellista.