Näytä suppeat kuvailutiedot

Kuluttaja-lehden kansien kehittäminen houkuttelevuuden lisäämiseksi

Konttinen, Vilma; Miettinen, Minna (2015)

dc.contributor.authorKonttinen, Vilma-
dc.contributor.authorMiettinen, Minna-
dc.date.accessioned2015-05-27T06:35:20Z
dc.date.available2015-05-27T06:35:20Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015052710549-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/94019
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kuluttaja-lehdelle. Kuluttaja on kaupallisesti riippumaton kuluttaja-asioiden erikoisaikakauslehti, joka on suunnattu kaikille itsenäisesti ostopäätöksensä tekeville kuluttajille. 8 kertaa vuodessa ilmestyvä lehti julkaisee luotettavaa ja tutkittua tietoa sekä laajan kirjon erilaisia testejä kuluttajien ostopäätösten tueksi. Voittoa tavoittelematonta Kuluttaja-lehteä julkaisi ennen vuotta 2014 nykyinen Kilpailu- ja kuluttajavirasto, ja uutena julkaisijana toimii kaupallisesti ja poliittisesti riippumaton Kuluttajatietoisuuden edistämisyhdistys. Kuluttaja-lehti uudisti ulkoasunsa loppuvuonna 2014. Opinnäytetyössä tarkastellaan pääasiassa kahta ensimmäistä ulkoasu-uudistuksen jälkeistä lehteä: marraskuun numeroa sekä joulukuun lehden kansileiskaa. Opinnäytetyön teoria-osiossa käydään läpi suomalaisten aikakauslehtilukeminen, tilaaminen ja ostaminen. Tässä osuudessa kerrotaan aikakauslehtityypeistä, viestinkärjistä sekä kehon elementeistä. Suurin osuus teoriassa käsittelee aikakauslehden visuaalisuutta sen tärkeimpien tehtävien, myynnin, opastuksen ja tarinankerronnan kautta. Opinnäytetyön päätutkimuskysymykseksi nostettiin ”Miten kehittää Kuluttaja-lehden kansien ulkoasua siten, että se tukee paremmin lehden brändiä ja myyntiä? Tutkimus toteutettiin laadullisena kaksivaiheisena tutkimuksena. Alkusyksyllä 2014 tehtiin esiselvitys 3-5 hengen opiskelijaryhmissä Kuluttaja-lehden vanhemman ulkoasun mukaisten kansien houkuttelevuudesta. Ryhmiä oli yhteensä 6. Päätutkimus, potentiaalisten lukijoiden fokusryhmäkeskustelu, toteutettiin puolestaan loppusyksyllä 2014. Tutkimuksissa selvisi, että yleisaikakauslehtiryhmään kuuluvien aikakauslehtien kansissa tulisi panostaa ennen kaikkea kannen elementtien sommitteluun niin, että kantta voi silmäillä vaivattomasti ja on helppo saada selkeä kuva, minkälaisesta lehdestä on kyse. Myös pääjutun kuvan ja otsikon sekä muiden otsikoiden merkitys korostui. Fokusryhmäkeskustelussa kävi ilmi, että iskevät otsikot, jotka jättävät houkuttelevan kysymyksen ilmaan, ovat onnistuneita. Kannen elementeistä houkuttelevuutta parantaviksi koettiin myös vaaleahkot taustavärit sekä pääotsikkoa tukevat kuva. Skandaalihakuisuutta kehotettiin välttämään niin otsikoiden kuin kuvienkin suhteen. Kuluttaja-lehden tulisi myötäillä lajityyppiään ja brändiään kansia suunnitellessaan ja strategisia linjauksia vakiinnuttaessaan. Siltä odotetaan arvojensa, eli puolueettomuuden ja riippumattomuuden käyttämistä houkuttimena, lisäarvon tuojana sekä kilpailuvalttina.fi
dc.language.isofin-
dc.publisherHaaga-Helia ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleKuluttaja-lehden kansien kehittäminen houkuttelevuuden lisäämiseksifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/434-
dc.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordAikakauslehti-
dc.subject.keywordvisuaalisuus-
dc.subject.keywordbrändi-
dc.subject.specializationMainonta ja yritysviestintä-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot