Cessna A185E Skywagon siipien modifointi : Modifikaatioiden etsintä ja selvitys
Viitala, Aleksi (2015)
Viitala, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610508
Tiivistelmä
Laskussa vuonna 2004 ympäri menneen Cessna A185E Skywagonin vaurioituneiden siipien korjauspäätöksen myötä otin tehtäväkseni mahdollisten muutostöiden etsimisen ja toteuttamisen. Opinnäytetyöni tarkka tehtäväkuvaus on luottamuksellista tietoa. Modifikaation toteutus tapahtuisi vaurioituneiden siipien korjaustöiden yhteydessä.
Siipien vauriokartoittamisen ja osittaisen purkamisen jälkeen aloitin selvitystyön, jonka päämääränä oli löytää yksi tai useampi toteuttamiskelpoinen modifikaatio. Etsin modifikaatioita sekä virallisista että epävirallisista lähteistä. Tämä etsintä kattoi suuret kansalliset ja kansainväliset ilmailuviranomaiset, Cessnan asiakastuen, useita eri keskustelupalstoja ja perinteiset internetin hakupalvelut.
Laaja etsintä ei tuottanut haluttua tulosta, ja sopivia modifikaatioita löytyi vain muutama. Näistä lupaavimmaksi valikoitunut muutostyö ei ollut alun perin suunniteltu 185 -sarjan koneelle, vaan pienemmälle 182 -sarjan koneelle. Aloitin tutkimustyön jonka tavoitteena oli selvittää, olisiko kyseinen modifikaatio mahdollista toteuttaa 185 -sarjan koneeseen. Tämä tutkimustyö huipentui sähköpostitse käytyyn keskusteluun Cessna Technical Support -asiakaspalvelun kanssa. Saamani vastaus oli yksinkertainen ja kieltävä; kyseistä muutostyötä ei voisi toteuttaa 185 -sarjan koneeseen eikä tiedusteluani mahdollisista samankaltaisista modifikaatioista otettu huomioon.
Selvitystyö päättyi kielteiseen lopputulokseen. Siipien modifionti alussa asetettujen tavoitteiden mukaisesti ei olisi tehtävissä. Jos Cessna olisi antanut luvan projektille, olisi se pitänyt hyväksyttää myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. On mahdollista, että muutostyö ei olisi saanut Trafin hyväksyntää vaikka perusteet sen totetuttamiseen olisivat löytyneet.
Siipien vauriokartoittamisen ja osittaisen purkamisen jälkeen aloitin selvitystyön, jonka päämääränä oli löytää yksi tai useampi toteuttamiskelpoinen modifikaatio. Etsin modifikaatioita sekä virallisista että epävirallisista lähteistä. Tämä etsintä kattoi suuret kansalliset ja kansainväliset ilmailuviranomaiset, Cessnan asiakastuen, useita eri keskustelupalstoja ja perinteiset internetin hakupalvelut.
Laaja etsintä ei tuottanut haluttua tulosta, ja sopivia modifikaatioita löytyi vain muutama. Näistä lupaavimmaksi valikoitunut muutostyö ei ollut alun perin suunniteltu 185 -sarjan koneelle, vaan pienemmälle 182 -sarjan koneelle. Aloitin tutkimustyön jonka tavoitteena oli selvittää, olisiko kyseinen modifikaatio mahdollista toteuttaa 185 -sarjan koneeseen. Tämä tutkimustyö huipentui sähköpostitse käytyyn keskusteluun Cessna Technical Support -asiakaspalvelun kanssa. Saamani vastaus oli yksinkertainen ja kieltävä; kyseistä muutostyötä ei voisi toteuttaa 185 -sarjan koneeseen eikä tiedusteluani mahdollisista samankaltaisista modifikaatioista otettu huomioon.
Selvitystyö päättyi kielteiseen lopputulokseen. Siipien modifionti alussa asetettujen tavoitteiden mukaisesti ei olisi tehtävissä. Jos Cessna olisi antanut luvan projektille, olisi se pitänyt hyväksyttää myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. On mahdollista, että muutostyö ei olisi saanut Trafin hyväksyntää vaikka perusteet sen totetuttamiseen olisivat löytyneet.