Palautteenantokäytänteiden kehittäminen lastenpsykiatrian osastolla
Huisman, Minna (2015)
Huisman, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510005
Tiivistelmä
Palautteen tarkoituksena on auttaa eteenpäin, kertoa arvostuksesta ja luottamuksesta. Palautemyönteisessä työyhteisössä palaute kulkee joka suuntaan, esimieheltä alaiselle, alaiselta esimiehelle sekä työntekijöiden välillä.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää palautteenantokäytänteitä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatrian tulosalueen lastenpsykiatrian osastolla. Projektin tavoitteena oli parantaa työntekijöiden välistä suoraa palautteenantoa. Tavoitteena oli lisäksi kehittää esimiesten ja työntekijöiden välistä palautteenantoa.
Kehittämisprojektin soveltavassa tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta sekä kehitysideoita palautteenannon parantamiseksi. Aineisto kerättiin Webropol -kyselyn avulla, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimus kohdennettiin niille lastenpsykiatrian osaston työntekijöille, jotka tekivät kliinistä työtä ja jotka olivat työskennelleet osastolla yhtäjaksoisesti vähintään yhden kuukauden ajan kyselyyn vastattaessa. Vastauksia saatiin yhteensä 25 (N=36). Kyselyn vastausprosentti oli 69,4%. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan palautteenanto tässä työyhteisössä oli melko toimivaa. Työyhteisössä koettiin olevan hyvä ilmapiiri, joka edisti niin positiivisen kuin korjaavankin palautteen antamista. Kehittämisen kohteena oli kuitenkin korjaavan palautteen antaminen sekä palautteenanto työntekijän ja esimiehen välillä. Kehittämisprojektin tuotoksena luotiin osaston kanslian seinälle sekä esimiesten työhuoneisiin posteri palautteenannon tueksi.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää palautteenantokäytänteitä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatrian tulosalueen lastenpsykiatrian osastolla. Projektin tavoitteena oli parantaa työntekijöiden välistä suoraa palautteenantoa. Tavoitteena oli lisäksi kehittää esimiesten ja työntekijöiden välistä palautteenantoa.
Kehittämisprojektin soveltavassa tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta sekä kehitysideoita palautteenannon parantamiseksi. Aineisto kerättiin Webropol -kyselyn avulla, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimus kohdennettiin niille lastenpsykiatrian osaston työntekijöille, jotka tekivät kliinistä työtä ja jotka olivat työskennelleet osastolla yhtäjaksoisesti vähintään yhden kuukauden ajan kyselyyn vastattaessa. Vastauksia saatiin yhteensä 25 (N=36). Kyselyn vastausprosentti oli 69,4%. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan palautteenanto tässä työyhteisössä oli melko toimivaa. Työyhteisössä koettiin olevan hyvä ilmapiiri, joka edisti niin positiivisen kuin korjaavankin palautteen antamista. Kehittämisen kohteena oli kuitenkin korjaavan palautteen antaminen sekä palautteenanto työntekijän ja esimiehen välillä. Kehittämisprojektin tuotoksena luotiin osaston kanslian seinälle sekä esimiesten työhuoneisiin posteri palautteenannon tueksi.