Aikuissosiaalityön asiakkaiden palvelupolut
Sällinen, Johanna (2015)
Sällinen, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millaisia palvelupolkuja aikuissosiaalityön asiakkailla on. Työn tavoitteena oli tuoda esiin, millaisista palveluista aikuissosiaalityön asiakkaiden palvelupolut rakentuvat ja millaiseksi asiakkaat kokevat palveluista saamansa tuen. Opinnäytetyön työelämäyhteistyötahona oli Hämeenlinnan kaupungin aikuissosiaalityö.
Opinnäytetyön keskeisen teoriatausta muodostuu aikuissosiaalityön määrittelystä sekä palvelupolku-käsitteen soveltamisesta. Palvelupolku on palvelumuotoilussa käytetty termi, ja sitä sovelletaan tähän opinnäytetyöhön sopivalla tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kolmen aikuissosiaalityön asiakkaan teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Saadun aineiston perusteella muodostui kolme erilaista aikuissosiaalityön palvelupolkua: kunnallisen perussosiaalityön palvelupolku, työllistymistä edistävien palvelujen polku sekä sosiaaliohjauksen ja mielenterveystyön palvelupolku. Sosiaaliohjaus ja toimeentulotukityö sisältyivät kaikkiin kolmeen palvelupolkuun. Haastateltujen asiakkaiden tuen saannin kuvaukset eri palveluista olivat pääosin myönteisiä, kielteiset kokemukset liittyivät sosiaalityöntekijöiden kanssa asiointiin ja eräällä kolmannen sektorin toimijalla järjestettyyn työkokeilun yritykseen.
Haastatellut asiakkaat nostivat esiin kehittämiskohteita aikuissosiaalityön palveluihin liittyen. Sosiaalityöntekijään tulisi saada olla yhteydessä sähköpostitse. Lisäksi toivottiin, että sosiaaliohjaajalle ja psykiatriselle sairaanhoitajalle voisi laittaa viestiä ja varata ajan nettilomakkeen kautta. Yhden haastatellun asiakkaan mielestä työkokeilua järjestäneen kolmannen sektorin toimijan tulisi lisätä omaa tietokantaansa paikallisista yrityksistä.
Opinnäytetyön keskeisen teoriatausta muodostuu aikuissosiaalityön määrittelystä sekä palvelupolku-käsitteen soveltamisesta. Palvelupolku on palvelumuotoilussa käytetty termi, ja sitä sovelletaan tähän opinnäytetyöhön sopivalla tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kolmen aikuissosiaalityön asiakkaan teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Saadun aineiston perusteella muodostui kolme erilaista aikuissosiaalityön palvelupolkua: kunnallisen perussosiaalityön palvelupolku, työllistymistä edistävien palvelujen polku sekä sosiaaliohjauksen ja mielenterveystyön palvelupolku. Sosiaaliohjaus ja toimeentulotukityö sisältyivät kaikkiin kolmeen palvelupolkuun. Haastateltujen asiakkaiden tuen saannin kuvaukset eri palveluista olivat pääosin myönteisiä, kielteiset kokemukset liittyivät sosiaalityöntekijöiden kanssa asiointiin ja eräällä kolmannen sektorin toimijalla järjestettyyn työkokeilun yritykseen.
Haastatellut asiakkaat nostivat esiin kehittämiskohteita aikuissosiaalityön palveluihin liittyen. Sosiaalityöntekijään tulisi saada olla yhteydessä sähköpostitse. Lisäksi toivottiin, että sosiaaliohjaajalle ja psykiatriselle sairaanhoitajalle voisi laittaa viestiä ja varata ajan nettilomakkeen kautta. Yhden haastatellun asiakkaan mielestä työkokeilua järjestäneen kolmannen sektorin toimijan tulisi lisätä omaa tietokantaansa paikallisista yrityksistä.