Sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyvän täydennyskoulutuksen tarve
Klemetti, Laura-Maria (2015)
Klemetti, Laura-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta Rauman sosiaali- ja terveysviraston alaisuudessa työskentelevät sairaanhoitajat ovat saaneet ja millaista lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta he kokevat tarvitsevansa. Tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tietoa lääkehoitoon liittyvän täydennyskoulutuksen tämänhetkisestä tarpeesta sekä tietoa siitä, millaista lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta sairaanhoitajat ovat jo saaneet.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Rauman kaupungin sosiaali- ja terveysviraston alaisuudessa työskentelevät sairaanhoitajat (N=242). Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, osa kysymyksistä oli avoimia. Vastausprosentti oli 23 %. Määrällisten kysymysten vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja tulokset esitettiin prosentteina ja lukumäärinä ja niitä havainnollistettiin taulukoin ja kuvioin. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin luokittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajat pitivät lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta tärkeänä. Vastaajista 52 % koki saaneensa työuransa aikana riittävästi lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta. Vastaajista 77 % koki päässeensä halutessaan osallistumaan lääkehoitoon liittyviin täydennyskoulutuksiin. Eniten täydennyskoulutustarvetta koettiin vanhusten lääkehoidon erityiskysymyksistä, sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoidosta, neurologisten sairauksien lääkehoidosta sekä kivun, reuman tai kuumeen lääkehoidosta. Vähiten lääkehoidon täydennyskoulutusta koettiin tarvittavan matemaattisista peruslaskutavoista, lääkkeiden hankinnasta ja käsittelystä, lääkkeiden antamisesta luonnollista kautta, injektion antamisesta ihon alle ja injektion antamisesta ihon sisään.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää lääkehoidon täydennyskoulutusta järjestettäessä. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita voisivat olla sairaanhoitajien todellisen tietotaidon selvittäminen lääkehoidon osaamisen suhteen sekä tutkimus siitä, miten toteutettu lääkehoidon täydennyskoulutus vaikuttaa sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyviin tietoihin - ja taitoihin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Rauman kaupungin sosiaali- ja terveysviraston alaisuudessa työskentelevät sairaanhoitajat (N=242). Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, osa kysymyksistä oli avoimia. Vastausprosentti oli 23 %. Määrällisten kysymysten vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja tulokset esitettiin prosentteina ja lukumäärinä ja niitä havainnollistettiin taulukoin ja kuvioin. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin luokittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajat pitivät lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta tärkeänä. Vastaajista 52 % koki saaneensa työuransa aikana riittävästi lääkehoitoon liittyvää täydennyskoulutusta. Vastaajista 77 % koki päässeensä halutessaan osallistumaan lääkehoitoon liittyviin täydennyskoulutuksiin. Eniten täydennyskoulutustarvetta koettiin vanhusten lääkehoidon erityiskysymyksistä, sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoidosta, neurologisten sairauksien lääkehoidosta sekä kivun, reuman tai kuumeen lääkehoidosta. Vähiten lääkehoidon täydennyskoulutusta koettiin tarvittavan matemaattisista peruslaskutavoista, lääkkeiden hankinnasta ja käsittelystä, lääkkeiden antamisesta luonnollista kautta, injektion antamisesta ihon alle ja injektion antamisesta ihon sisään.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää lääkehoidon täydennyskoulutusta järjestettäessä. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita voisivat olla sairaanhoitajien todellisen tietotaidon selvittäminen lääkehoidon osaamisen suhteen sekä tutkimus siitä, miten toteutettu lääkehoidon täydennyskoulutus vaikuttaa sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyviin tietoihin - ja taitoihin.