En jämförelse av olika transportsätts koldioxidutsläpp och av tre logistikföretags miljöarbete
Andersson, Fredrik (2015)
Andersson, Fredrik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610528
Tiivistelmä
Sammandrag:
Transport är en del av begreppet logistik och i dagens läge är det inte endast priset och ledtiden som styr valet av transportsätt utan miljöfrågor har börjat spela en allt större roll vid valet av optimalt transportsätt eller transportföretag. Jag jämför sex olika transportsätts koldioxidutsläpp i undersökningen och syftet är att ta reda på det transportsättet som har minst koldioxidutsläpp och det är min kvantitativa del. Ett annat syfte är att med hjälp av tre intervjuer med företag inom logistikbranschen, försöka utreda hur företagen och deras kunder förhåller sig till miljöfrågor och det är min kvalitativa del. Hurdana miljöstrategier och miljömål har företagen och vilka krav eller har deras kunder överhuvudtaget krav beträffande miljöfrågor är exempel på frågor jag vill få svar på. Jag avgränsar arbetet på det sättet att jag utgår ifrån att varorna som transporteras inte har specialbestämmelser, transportuppdraget är en engångsföreteelse och jag räknar inte utsläppen för tillbakavägen av rutterna. I teoridelen behandlar jag de tre trafikslagen som jag kommer att använda mig av för de sex olika transportsätten. Jag skriver också om begreppet miljölogistik och om trafikslagens miljöhot i teoridelen. Som resultat för den kvantitativa delen får jag att transportsättet som transporterar varorna hela vägen med lastbil har mest koldioxidutsläpp och ett transportsätt som transporterar med en kombination av landsvägs-, sjö- och järnvägstrafik har minst koldioxidutsläpp. Jag kommer också underfund med att de tre olika företagens miljöstrategier skiljer sig sinsemellan otroligt mycket och endast ett av företagen har ordentliga miljömål beträffande transporterna. Av arbetet kommer jag fram till den slutsatsen att ledtiden och priset kommer först för kunder vid valet av transportsätt men miljöfrågor har inom de senaste tio åren blivit allt viktigare och transportföretag är tvingade att beakta miljöfrågor och rapportera till deras kunder om utsläppsmängder som transportuppdragen förorsakar. Abstract:
Transport is a part of the term logistics and today it’s not only the price and lead time that decide the transport method. Environmental issues also play a role in the decision of the optimal transport method and transport company. I am comparing six different transport methods carbon dioxide emissions and the purpose is to discover the transport method that has the least amount of emissions and that is the quantitative part of the study. Another intention is with the help of three interviews, investigate how transport companies and their customers conduct environmental issues. Do they have environmental strategies and goals and do their customers have requests regarding environmental issues? That’s examples of questions that I want to get answers for in the qualitative part of the study. I have limited my study in the ways that the goods doesn’t have special regulations, the transport mission occurs only one time and I don’t calculate the emissions for the way back. I explain the different transport modes that I use for the calculation of the carbon dioxide emissions in the theoretical part of my study. I also explain the term green logistics and the separate transport modes environ-mental impact. The results is that the transport method with the largest amount of emissions is the alternative that transports the goods the whole way with a truck and the alternative that transports with a combination of truck-, ferry- and train transport has the least. I discover that the companies environmental strategies vary a lot and only one company has proper environmental goals. I come to the conclusions that the lead time and price is most important for customers that byes transport services but environmental issues has in the recent decade become more important and transport companies are forced to consider the environmental impact of their activity and their customers demand reports on the emissions caused from their transports.
Transport är en del av begreppet logistik och i dagens läge är det inte endast priset och ledtiden som styr valet av transportsätt utan miljöfrågor har börjat spela en allt större roll vid valet av optimalt transportsätt eller transportföretag. Jag jämför sex olika transportsätts koldioxidutsläpp i undersökningen och syftet är att ta reda på det transportsättet som har minst koldioxidutsläpp och det är min kvantitativa del. Ett annat syfte är att med hjälp av tre intervjuer med företag inom logistikbranschen, försöka utreda hur företagen och deras kunder förhåller sig till miljöfrågor och det är min kvalitativa del. Hurdana miljöstrategier och miljömål har företagen och vilka krav eller har deras kunder överhuvudtaget krav beträffande miljöfrågor är exempel på frågor jag vill få svar på. Jag avgränsar arbetet på det sättet att jag utgår ifrån att varorna som transporteras inte har specialbestämmelser, transportuppdraget är en engångsföreteelse och jag räknar inte utsläppen för tillbakavägen av rutterna. I teoridelen behandlar jag de tre trafikslagen som jag kommer att använda mig av för de sex olika transportsätten. Jag skriver också om begreppet miljölogistik och om trafikslagens miljöhot i teoridelen. Som resultat för den kvantitativa delen får jag att transportsättet som transporterar varorna hela vägen med lastbil har mest koldioxidutsläpp och ett transportsätt som transporterar med en kombination av landsvägs-, sjö- och järnvägstrafik har minst koldioxidutsläpp. Jag kommer också underfund med att de tre olika företagens miljöstrategier skiljer sig sinsemellan otroligt mycket och endast ett av företagen har ordentliga miljömål beträffande transporterna. Av arbetet kommer jag fram till den slutsatsen att ledtiden och priset kommer först för kunder vid valet av transportsätt men miljöfrågor har inom de senaste tio åren blivit allt viktigare och transportföretag är tvingade att beakta miljöfrågor och rapportera till deras kunder om utsläppsmängder som transportuppdragen förorsakar.
Transport is a part of the term logistics and today it’s not only the price and lead time that decide the transport method. Environmental issues also play a role in the decision of the optimal transport method and transport company. I am comparing six different transport methods carbon dioxide emissions and the purpose is to discover the transport method that has the least amount of emissions and that is the quantitative part of the study. Another intention is with the help of three interviews, investigate how transport companies and their customers conduct environmental issues. Do they have environmental strategies and goals and do their customers have requests regarding environmental issues? That’s examples of questions that I want to get answers for in the qualitative part of the study. I have limited my study in the ways that the goods doesn’t have special regulations, the transport mission occurs only one time and I don’t calculate the emissions for the way back. I explain the different transport modes that I use for the calculation of the carbon dioxide emissions in the theoretical part of my study. I also explain the term green logistics and the separate transport modes environ-mental impact. The results is that the transport method with the largest amount of emissions is the alternative that transports the goods the whole way with a truck and the alternative that transports with a combination of truck-, ferry- and train transport has the least. I discover that the companies environmental strategies vary a lot and only one company has proper environmental goals. I come to the conclusions that the lead time and price is most important for customers that byes transport services but environmental issues has in the recent decade become more important and transport companies are forced to consider the environmental impact of their activity and their customers demand reports on the emissions caused from their transports.