Itsensä kokoinen yrittäjä : Pedagoginen osuuskunta työvaltaisen oppimisen ympäristöksi Kiipulan ammattiopistoon
Korhonen, Päivi (2015)
Korhonen, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea pedagogisen osuuskunnan käyttöönottoa oppimisen ympäristönä. Työn tavoitteena oli luoda olemassa olevia malleja soveltaen erityisopetukseen soveltuva toimintamalli. Kehittämistyö tehtiin Kiipulan ammattiopiston toteuttaman OSKU – osaamista ja työtä osuuskunnan kautta – hankkeen (1.6.2013 – 30.12.2014) aikana. Tässä opinnäytetyössä kuvataan OSKU–hankkeen kehittämistyötä, luotua OSKU–mallia sekä mallin käyttöönoton ensiaskeleita.
Kiipulan Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintokoulutuksen opiskelijat ja heidän opettajansa perustivat osuuskunta Kiip–IT:n huhtikuussa 2014. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella otteella ja siinä voidaan nähdä myös toimintatutkimuksen piirteitä. OSKU–mallissa kuvataan perustamista edeltänyt valmistelutyö sekä oppimisen käynnistyminen. Oppimisen työkaluina sovellettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun yrittäjyyden yksikön Tiimiakatemian menetelmiä. Uusi ympäristö ja menetelmät haastoivat oppimisen ja opettajuuden. Opiskelijat joutuivat ottamaan vastuuta itsestään, yhteisön oppimisesta sekä yrityksen toiminnasta. Opettajalle tämä tarkoitti väistymistä taka-alalle ja ohjaamista valmentajamaisin ottein.
Oppiminen pedagogisessa osuuskunnassa on yhteisöllistä ja toiminnallista. Oikeat asia-kastyöt sekä oikea ja opiskelijoiden oma yritystoiminta toteutuvat tiimeissä toimien. OSKU–hankkeen myötä voidaan todeta Tiimiakatemian mallien soveltuvat hyvin ammatilliseen erityisopetukseen. Opiskelijoiden tiimit rakentuvat jäsentensä erilaisten vah-vuuksien ja osaamistavoitteiden varaan. Yhteisöllisyys kasvaa yhdessä töitä tehden. Kiipulan ammattiopiston myönteisten kokemusten myötä mallia levitettiin hankkeen aikana sisäisesti. Tavoitteena on jatkossa perustaa 2-3 pedagogista osuuskuntaa. OSKU–mallin kehittämistyö perustui opiskelijoiden, opettajien ja johdon yhteiseen tekemällä oppimisen prosessiin. Myös tutkijalla oli aktiivinen rooli kehittäjänä. Mallin kehittämistyö eteni vaiheittain kokeilujen ja arvioinnin kautta. Kohderyhmänä olleeseen datanomikoulutukseen malli vakiintui osaksi toimintakulttuuria.
Kiipulan Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintokoulutuksen opiskelijat ja heidän opettajansa perustivat osuuskunta Kiip–IT:n huhtikuussa 2014. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella otteella ja siinä voidaan nähdä myös toimintatutkimuksen piirteitä. OSKU–mallissa kuvataan perustamista edeltänyt valmistelutyö sekä oppimisen käynnistyminen. Oppimisen työkaluina sovellettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun yrittäjyyden yksikön Tiimiakatemian menetelmiä. Uusi ympäristö ja menetelmät haastoivat oppimisen ja opettajuuden. Opiskelijat joutuivat ottamaan vastuuta itsestään, yhteisön oppimisesta sekä yrityksen toiminnasta. Opettajalle tämä tarkoitti väistymistä taka-alalle ja ohjaamista valmentajamaisin ottein.
Oppiminen pedagogisessa osuuskunnassa on yhteisöllistä ja toiminnallista. Oikeat asia-kastyöt sekä oikea ja opiskelijoiden oma yritystoiminta toteutuvat tiimeissä toimien. OSKU–hankkeen myötä voidaan todeta Tiimiakatemian mallien soveltuvat hyvin ammatilliseen erityisopetukseen. Opiskelijoiden tiimit rakentuvat jäsentensä erilaisten vah-vuuksien ja osaamistavoitteiden varaan. Yhteisöllisyys kasvaa yhdessä töitä tehden. Kiipulan ammattiopiston myönteisten kokemusten myötä mallia levitettiin hankkeen aikana sisäisesti. Tavoitteena on jatkossa perustaa 2-3 pedagogista osuuskuntaa. OSKU–mallin kehittämistyö perustui opiskelijoiden, opettajien ja johdon yhteiseen tekemällä oppimisen prosessiin. Myös tutkijalla oli aktiivinen rooli kehittäjänä. Mallin kehittämistyö eteni vaiheittain kokeilujen ja arvioinnin kautta. Kohderyhmänä olleeseen datanomikoulutukseen malli vakiintui osaksi toimintakulttuuria.