Katsaus Itä-Pasilan alueen ulkomainontaan
Järvinen, Anitta (2015)
Järvinen, Anitta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella eri ulkomainosten ominaisuuksia rajatulla alueella Itä-Pasilassa. Tutkittavia ominaisuuksia ovat mainosten sanamäärät, mainostajien toimiala sekä mainosten esilläoloaika. Samalla nähdään minkälaisissa mainostelineissä ja millaisia mainoksia kuukauden aikana on ollut ylhäällä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusaineiston keruumenetelmänä toimi havainnointi. Mainoksia valokuvattiin muutamien päivien välein kuukauden ajan. Tarkka aineiston keruuväli oli 3.9.-3.10.2014.
Tietoperustassa käsitellään mainonnalle tyypillisiä elementtejä, ulkomainontaa mainoskanavana sekä ulkomainonnan onnistumisen kannalta tärkeitä tekijöitä. Lähteinä on käytetty markkinointiviestinnän ja mainonnan kirjoja. Internet-lähteinä on käytetty esimerkiksi kahden suurimman Suomessa toivan ulkomainosyhtiön JCDecaux’n ja Clear Channelin verkkosivuja.
Tutkimusaineisto eli valokuvat mainoksista esitellään osana opinnäytetyötä ja niiden yhteydessä on kerrottu mainoksista tutkittavat ominaisuudet. Ominaisuuksista on myös luotu erilliset taulukot, jotka löytyvät työn liitteistä.
Yhteenvetona tutkimuksesta ja tuloksista voidaan todeta, että suuressa osassa mainoksista on enemmän sanoja kuin suositellaan. Toimialoja löytyy muun muassa teollisuuden, vähittäiskaupan, viestinnän, taiteen ja viihteen sekä sähköhuollon piiristä. Tutkimuksen aikana erilaisia mainoksia kuvattiin 96 kappaletta, mikä kertoo mainosten vaihtuvan kohtuullisen usein.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusaineiston keruumenetelmänä toimi havainnointi. Mainoksia valokuvattiin muutamien päivien välein kuukauden ajan. Tarkka aineiston keruuväli oli 3.9.-3.10.2014.
Tietoperustassa käsitellään mainonnalle tyypillisiä elementtejä, ulkomainontaa mainoskanavana sekä ulkomainonnan onnistumisen kannalta tärkeitä tekijöitä. Lähteinä on käytetty markkinointiviestinnän ja mainonnan kirjoja. Internet-lähteinä on käytetty esimerkiksi kahden suurimman Suomessa toivan ulkomainosyhtiön JCDecaux’n ja Clear Channelin verkkosivuja.
Tutkimusaineisto eli valokuvat mainoksista esitellään osana opinnäytetyötä ja niiden yhteydessä on kerrottu mainoksista tutkittavat ominaisuudet. Ominaisuuksista on myös luotu erilliset taulukot, jotka löytyvät työn liitteistä.
Yhteenvetona tutkimuksesta ja tuloksista voidaan todeta, että suuressa osassa mainoksista on enemmän sanoja kuin suositellaan. Toimialoja löytyy muun muassa teollisuuden, vähittäiskaupan, viestinnän, taiteen ja viihteen sekä sähköhuollon piiristä. Tutkimuksen aikana erilaisia mainoksia kuvattiin 96 kappaletta, mikä kertoo mainosten vaihtuvan kohtuullisen usein.