Yrittäjyyden edistäminen ammatillisessa oppilaitoksessa : Case Etelä-Savon ammattiopisto, Esedu
Siitari, Kirsi (2015)
Siitari, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911214
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden yrittäjyyden edistämistä Etelä-Savon ammattiopiston (Esedu) toiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli haastattelututkimuksen avulla selvittää opiskelijan yrittäjyysvalmiuksien edistämistä Esedun kolmella koulutusalalla sekä tuottaa yhteenveto Etelä-Savoon vuosina 2012–2013 yrityksen perustaneiden henkilöiden opiskelutaustasta Esedussa. Tämän määrällisen osion tulokset yhdistettiin aikaisemmin samasta aiheesta tekemäni tutkimuksen tulosten kanssa, jolloin saatiin selville tutkintokohtaiset kehittymistä kuvaavat trendit seitsemän vuoden ajalta, vuosilta 2007–2013. Tutkimuksen avulla kerättyä yrittäjyyden edistämiseen liittyvää määrällistä ja laadullista tietoa voi-daan hyödyntää esimerkiksi opetuksen suunnittelussa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Näiden kahden tutkimusotteen käyttämisellä ei tässä opinnäytetyötutkimuksessa ollut kuitenkaan tarkoitus täydentää toisiaan, vaan tutkia kahta samaan aihepiiriin liittyvää, mutta kuitenkin toisistaan erillistä asiaa. Vaikka tutkimuksessa tarkastellaan oppilaitoksessa toteutettua yrittäjyyskasvatusta ja valmistuneiden opiskelijoiden perustamien yritysten määriä, ei näiden kahden asian yhteydestä toisiinsa voida tämän tutkimuksen perusteella tehdä tulkintoja tai johtopäätöksiä. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että opiskelijan yrittäjyyden edistämisen tärkeys on tähän tutkimukseen osallistuneiden koulutusalojen arkisessa työssä sisäistetty, mutta kaikkia opiskelijoita ja aloja koskevia yhteisiä käytäntöjä kannattaisi vielä kehittää. Määrällisestä tutkimuksesta todettiin, että kaikista vuosina 2012–2013 Etelä-Savoon yrityksen perustaneista henkilöistä 22 % oli opiskellut Esedussa enintään viisi vuotta ennen yrityksen perustamista. Aikaisemmassa, vuosia 2007–2012, koskeneessa vastaavassa tutkimuksessa tulos oli 15 %. Tulos koko tarkastelujakson ajalta, vuosilta 2007–2013 oli 17 %.
Yrittäjyys kuuluu olennaisesti ammatilliseen koulutukseen. Ammatillisista perustutkinnoista valmistuu työelämän eri alojen ammattilaisia, joiden tulee koulutuksen aikana saada ammattitaidon lisäksi myös valmiuksia yrittäjyyteen. Loppuvuonna 2014 uudistetuissa ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteissa yrittäjyyttä onkin entisestään vahvistettu.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Näiden kahden tutkimusotteen käyttämisellä ei tässä opinnäytetyötutkimuksessa ollut kuitenkaan tarkoitus täydentää toisiaan, vaan tutkia kahta samaan aihepiiriin liittyvää, mutta kuitenkin toisistaan erillistä asiaa. Vaikka tutkimuksessa tarkastellaan oppilaitoksessa toteutettua yrittäjyyskasvatusta ja valmistuneiden opiskelijoiden perustamien yritysten määriä, ei näiden kahden asian yhteydestä toisiinsa voida tämän tutkimuksen perusteella tehdä tulkintoja tai johtopäätöksiä. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että opiskelijan yrittäjyyden edistämisen tärkeys on tähän tutkimukseen osallistuneiden koulutusalojen arkisessa työssä sisäistetty, mutta kaikkia opiskelijoita ja aloja koskevia yhteisiä käytäntöjä kannattaisi vielä kehittää. Määrällisestä tutkimuksesta todettiin, että kaikista vuosina 2012–2013 Etelä-Savoon yrityksen perustaneista henkilöistä 22 % oli opiskellut Esedussa enintään viisi vuotta ennen yrityksen perustamista. Aikaisemmassa, vuosia 2007–2012, koskeneessa vastaavassa tutkimuksessa tulos oli 15 %. Tulos koko tarkastelujakson ajalta, vuosilta 2007–2013 oli 17 %.
Yrittäjyys kuuluu olennaisesti ammatilliseen koulutukseen. Ammatillisista perustutkinnoista valmistuu työelämän eri alojen ammattilaisia, joiden tulee koulutuksen aikana saada ammattitaidon lisäksi myös valmiuksia yrittäjyyteen. Loppuvuonna 2014 uudistetuissa ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteissa yrittäjyyttä onkin entisestään vahvistettu.