Ammattikoulun sähköosaston oppimisympäristön kehittäminen
Kivenvuori, Jarno (2015)
Kivenvuori, Jarno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911273
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Hämeenkyrön Ammatti-instituutti Iisakin sähköalan teollisuuden sähkötöihin liittyvä oppimisympäristö. Oppimisympäristön suunnittelu aloitettiin tutkimalla, mikä automaatiojärjestelmä koulun kannattaa ostaa. Logiikoiden valintakriteerinä oli, että niihin sai liitettyä profibus-väylälaitteita tulevaisuudessa. Toinen valintakriteeri oli, että I/O-määrä on tarpeeksi suuri tai että siihen on asennettavissa lisää I/O-kortteja. Kolmas kriteeri oli, että laitteistoon piti saada kiinnitettyä näyttö, jolla ympäristön laitteita ohjataan. Neljäs kriteeri oli hinta, eli koulun piti hankkia halvin mahdollinen järjestelmä.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin, mitä ammattikoulun oppimisympäristön suunnittelussa kannattaa huomioida ja miten ammattikoulussa kannattaa opettaa. Kirjallisuuden mukaan oppimisympäristön tehtävien tulee olla mahdollisimman paljon oikeiden työtehtävien kaltaisia. Tehtävät eivät saa olla liian vaikeita tai liian helppoja, jotta opiskelijoilla pysyy motivaatio hyvänä. Motivaatio on yksi tärkeimmistä asioista, joita oppiminen vaatii. Hyvä oppimisympäristö lisää motivaatiota, ja oppimistulokset paranevat. Oppiminen alkaa perusteista ja siirtyy siitä vaikeampiin asioihin. Opettajan rooli on alussa suuri, mutta opiskelijoiden taitojen kehittyessä opiskelija ottaa isompaa roolia omasta oppimisestaan. Opettaja tukee opiskelijaa koko opintojen ajan, mutta opiskelijan pitää oppia käyttämään omaa tietoansa hyväksi ja oppia etsimään tietoa itsekin.
Oppimisympäristön logiikaksi valittiin Siemensin S7-1200. Oppimisympäristöön hankittiin tarvittavia komponentteja, mm. kennokeskus, kaapelihyllyjä, automaatiokeskuksia ja asennustarvikkeita. Ympäristöön tuli kymmenen erilaista harjoitetta, ja kun tiesin millaisia harjoitteita tulee, aloin suunnitella sähkökuvia niihin. Sähköpiirustusten valmistuttua tein Siemensin Tiaportal-järjestelmällä logiikkaohjelmoinnin ja kosketusnäyttöihin valvomonäytöt.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin, mitä ammattikoulun oppimisympäristön suunnittelussa kannattaa huomioida ja miten ammattikoulussa kannattaa opettaa. Kirjallisuuden mukaan oppimisympäristön tehtävien tulee olla mahdollisimman paljon oikeiden työtehtävien kaltaisia. Tehtävät eivät saa olla liian vaikeita tai liian helppoja, jotta opiskelijoilla pysyy motivaatio hyvänä. Motivaatio on yksi tärkeimmistä asioista, joita oppiminen vaatii. Hyvä oppimisympäristö lisää motivaatiota, ja oppimistulokset paranevat. Oppiminen alkaa perusteista ja siirtyy siitä vaikeampiin asioihin. Opettajan rooli on alussa suuri, mutta opiskelijoiden taitojen kehittyessä opiskelija ottaa isompaa roolia omasta oppimisestaan. Opettaja tukee opiskelijaa koko opintojen ajan, mutta opiskelijan pitää oppia käyttämään omaa tietoansa hyväksi ja oppia etsimään tietoa itsekin.
Oppimisympäristön logiikaksi valittiin Siemensin S7-1200. Oppimisympäristöön hankittiin tarvittavia komponentteja, mm. kennokeskus, kaapelihyllyjä, automaatiokeskuksia ja asennustarvikkeita. Ympäristöön tuli kymmenen erilaista harjoitetta, ja kun tiesin millaisia harjoitteita tulee, aloin suunnitella sähkökuvia niihin. Sähköpiirustusten valmistuttua tein Siemensin Tiaportal-järjestelmällä logiikkaohjelmoinnin ja kosketusnäyttöihin valvomonäytöt.