Videopelien vaikutus suomalaisten matkailuun
Soppi, Tiina; Fager, Heidi (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka verkkopelit vaikuttavat suomalaisten pelaajien matkailuun ja mitkä syyt vaikuttavat päätöksiin matkustaa. Tarkoitus oli tutkia, innostavatko videopelit pelaajia matkustamaan joihinkin tietynlaisiin kohteisiin (esimerkiksi kilpailemaan, tutustumaan nähtävyyksiin tai peliaiheisiin messuihin) ja voisiko niitä hyödyntää jonkin maan matkailuvetovoiman lisäämisessä.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee videopelejä ja niiden pelaajia yleisesti, sekä syitä pelaamiselle. Myös pelaamisen merkitystä on tuotu esille ja kerrottu peliteollisuuden taloudellisesta kasvusta. Matkustusmotiivit on esitelty kappaleessa kolme ja videopelien vaikutuksesta matkailuun on jaettu kolmeen eri alakategoriaan. Nämä kategoriat ovat kulttuurillinen ja paikkakohtainen kiinnostus, elektroninen urheilu ja yhteisöllinen, eli tapahtumat ja messut.
Tutkimus aloitettiin joulukuussa 2014 ja toteutettiin Internetissä täytettävällä Webpropol – kyselylomakkeella. Aineistoa kerättiin levittämällä kyselyä eri peliaiheisille keskustelufoorumeille ja sosiaalisessa mediassa, jotta se keräisi mahdollisimman kattavan otannan eri-ikäisistä pelaajista. Tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen luotettavuuden teoreettista viitekehystä on käsitelty tarkemmin luvussa neljä.
Tuloksista ilmeni, että videopelit motivoivat suomalaisia pelaajia matkustamaan vain jonkin verran, mutta eivät kuitenkaan merkittävästi. Tulevaisuudessa videopeleillä voisi kuitenkin olla potentiaalia toimia yhtenä vetovoimatekijänä matkailussa. Kappaleessa on myös esitelty jatkotutkimus ehdotuksia ja verrattu teoriaosuutta saatuihin tuloksiin.
Pohdintaosuudessa käsitellään yleisesti koko opinnäytetyöprosessia ja siihen liittyviä haasteita ja luotettavuutta. Lisäksi tutkimuksen merkitystä sekä tutkijoille, että yleisesti matkailulle on pyritty pohtimaan tässä osuudessa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee videopelejä ja niiden pelaajia yleisesti, sekä syitä pelaamiselle. Myös pelaamisen merkitystä on tuotu esille ja kerrottu peliteollisuuden taloudellisesta kasvusta. Matkustusmotiivit on esitelty kappaleessa kolme ja videopelien vaikutuksesta matkailuun on jaettu kolmeen eri alakategoriaan. Nämä kategoriat ovat kulttuurillinen ja paikkakohtainen kiinnostus, elektroninen urheilu ja yhteisöllinen, eli tapahtumat ja messut.
Tutkimus aloitettiin joulukuussa 2014 ja toteutettiin Internetissä täytettävällä Webpropol – kyselylomakkeella. Aineistoa kerättiin levittämällä kyselyä eri peliaiheisille keskustelufoorumeille ja sosiaalisessa mediassa, jotta se keräisi mahdollisimman kattavan otannan eri-ikäisistä pelaajista. Tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen luotettavuuden teoreettista viitekehystä on käsitelty tarkemmin luvussa neljä.
Tuloksista ilmeni, että videopelit motivoivat suomalaisia pelaajia matkustamaan vain jonkin verran, mutta eivät kuitenkaan merkittävästi. Tulevaisuudessa videopeleillä voisi kuitenkin olla potentiaalia toimia yhtenä vetovoimatekijänä matkailussa. Kappaleessa on myös esitelty jatkotutkimus ehdotuksia ja verrattu teoriaosuutta saatuihin tuloksiin.
Pohdintaosuudessa käsitellään yleisesti koko opinnäytetyöprosessia ja siihen liittyviä haasteita ja luotettavuutta. Lisäksi tutkimuksen merkitystä sekä tutkijoille, että yleisesti matkailulle on pyritty pohtimaan tässä osuudessa.