Maaseutumatkailuyritysten kestävyyden markkinointi valokuvin
Kastikainen, Sanna (2015)
Kastikainen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219326
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kestävän liiketoiminnan markkinointia valokuvan keinoin maaseutumatkailuyrityksissä. Opinnäytetyö oli osa Kestävyydestä kilpailuetua maaseutumat-kailuun, Kesma II - projektia. Tavoitteena oli selvittää, kuinka kestävyyden eri osa-alueita voidaan tuoda esille valokuvin ja kuinka kuvia voidaan käyttää kestävää liiketoimintaa markkinoitaessa.
Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa, haastattelututkimus Tampereen matkamessuilla, tehtiin huhtikuussa 2014. Haastattelussa kartoitettiin kuvien tuomia mielikuvia ja tunteita, joita tutkimuksessa tulkittiin kestävyyden eri näkökulmista. Haastattelu-jen tuloksia syvennettiin samalle vastaajajoukolle marraskuussa 2014 tehdyllä laadullisella kyselyllä, jossa kestävyyden näkymistä kuvissa tutkittiin tarkemmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kuvien tulkinnan lähtevän henkilön omista mieltymyksistä ja arvopohjasta. Kestävyyttä arvostavat henkilöt näkevät ja etsivät kestävyyden osa-alueita kuvista aktiivisemmin. Ne, joita kestävyys ei kiinnosta, ohittavat kestävyyteen liittyvät aiheet jopa ärsyttävinä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä kestävyyden markkinoinnin alkavan pienistä arkipäiväisistä asioista huomioiden tarkoin kuvassa näkyvien elementtien lisäksi myös ne, jotka kuvassa eivät näy.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi muistilista kestävyyden markkinoinnista valokuvan keinoin. Muistilista on lyhyt ja ytimekäs ohjeistus maaseutumatkailuyrityksille hyödynnettäväksi markkinointiviestintää suunniteltaessa. Se sisältää vinkkejä ja ideoita kuvamateriaalin luomiseen kestävyyden näkökulmasta ja antaa työkaluja kestävyysviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen helposti ja yksinkertaisesti.
Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa, haastattelututkimus Tampereen matkamessuilla, tehtiin huhtikuussa 2014. Haastattelussa kartoitettiin kuvien tuomia mielikuvia ja tunteita, joita tutkimuksessa tulkittiin kestävyyden eri näkökulmista. Haastattelu-jen tuloksia syvennettiin samalle vastaajajoukolle marraskuussa 2014 tehdyllä laadullisella kyselyllä, jossa kestävyyden näkymistä kuvissa tutkittiin tarkemmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kuvien tulkinnan lähtevän henkilön omista mieltymyksistä ja arvopohjasta. Kestävyyttä arvostavat henkilöt näkevät ja etsivät kestävyyden osa-alueita kuvista aktiivisemmin. Ne, joita kestävyys ei kiinnosta, ohittavat kestävyyteen liittyvät aiheet jopa ärsyttävinä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä kestävyyden markkinoinnin alkavan pienistä arkipäiväisistä asioista huomioiden tarkoin kuvassa näkyvien elementtien lisäksi myös ne, jotka kuvassa eivät näy.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi muistilista kestävyyden markkinoinnista valokuvan keinoin. Muistilista on lyhyt ja ytimekäs ohjeistus maaseutumatkailuyrityksille hyödynnettäväksi markkinointiviestintää suunniteltaessa. Se sisältää vinkkejä ja ideoita kuvamateriaalin luomiseen kestävyyden näkökulmasta ja antaa työkaluja kestävyysviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen helposti ja yksinkertaisesti.