Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Tää on sun juttu" : Asiakaslähtöiset työmenetelmät vaikeavammaisen moniongelmaisen asiakkaan kuntoutumisen tukena

Kartovaara, Anu (2015)

 
Avaa tiedosto
kartovaara_anu.pdf (784.6Kt)
Lataukset: 


Kartovaara, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ja jäsentää tietoa asiakaslähtöisistä toimintamenetelmistä moniongelmaisen asiakkaan kuntoutumisen tukena. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaisia asiakaslähtöisiä toimintamalleja on luotu kuntoutumisen mahdollistajaksi ja miten näiden toimintamallien vaikuttavuutta on tutkittu?

Opinnäytetyö toteutettiin osana Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n Erikoistuvat palvelut asumiseen, Epa-projektia. Projektin tavoitteena oli suunnitella ja käynnistää asumisyksiköitä vaikeasti liikuntavammaisille henkilöille, joilla on liikuntavamman lisäksi muita toimintakykyyn olennaisesti vaikuttavia ongelmia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa perusteltua tietoa asumispalveluyksiköiden suunnittelutyön taustaksi ja löytää sovellettavia ja käyttöön otettavia menetelmiä sekä muutoksen tavoitteluun että muutoksen arviointiin.

Tässä opinnäytetyössä kuntoutuminen määriteltiin prosessiksi, jonka tavoitteena on lisätä asiakkaan autonomiaa, osallisuutta ja omatoimisuutta. Tavoitteena oli etsiä erilaisia asiakaslähtöisiä metodeja tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin benchmarking-tutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksen avulla koottiin asiakaslähtöisen toi-minnan peruselementtejä ja näiden elementtien toteutumisen muotoja käytiin havainnoimassa toimintayksiköissä, jotka toimivat asiakaslähtöisesti ja asiakaskuntana on monion-gelmaisia marginaaliryhmiä. Yksiköiden työryhmiä teemahaastateliin ja joidenkin yksiköiden toiminnasta oli saatavissa myös kirjallista materiaalia. Tulokset analysoitiin teemoitellen eri lähteistä saatua aineistoa kirjallisuuskatsauksen pohjalta laaditun matriisin mukaan.

Opinnäytetyön keskeiset tulokset olivat, että asiakaskeskeisyyden tärkein perusta on työntekijän ja asiakkaan luottamuksellisessa suhteessa. Varsinaista metodia tärkeämpää on työntekijän asennoituminen. Työntekijältä edellytetään rohkeutta ja avoimuutta ja työryhmän toiminnalta joustavuutta ja johtamiselta vastuuttamista. Toiseen tutkimuskysymykseen vaikuttavuuden arvioinnista löytyi tuloksia melko niukasti. Vaikuttavuutta mitataan kirjavasti, jos lainkaan. Niiltä osin kuin tuloksia löytyi, oli todennettavissa että Epa-projektin suunnittelu- ja valmistelutyössä on päätetty poimia käyttöön yleisesti hyväksytyt ja keskeisimmät toimintakyvyn arvioinnin mittaristot perustuen ICF-viitekehykseen.
 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste