Ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden osaamisen kehittäminen esimiestyön avulla: Case CMB Ravintolat Oy
Heino, Kaisa; Kohvakka, Liisa (2015)
Heino, Kaisa
Kohvakka, Liisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena toimeksiantona CMB Ravintolat Oy:lle. Tavoitteena oli selvittää, miten esimiestyötä pitää kehittää, jotta voidaan johtaa ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden osaamisen kehittämistä sekä kartoittaa heidän näkemyksiään siitä, kuinka hyvin he kokivat saavansa esimiehiltään tukea ammatilliseen kehitykseensä.
CMB Ravintolat on ravintolaryhmä, jossa operoi kuusi erillistä osakeyhtiötä. Koko konserniin kuuluu yhteensä 15 ravintolaa, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 18 miljoonaa euroa ja jotka työllistävät keskimäärin 180 henkilöä. Tutkimus suoritettiin kolmessa ravintolassa, Kallion Sävel, Maya Bar & Grill ja Töölön Sävel, joissa on monikulttuurinen henkilöstö. Tutkimuksessa haastateltiin jokaisen ravintolan keittiö- ja ravintolapäällikköä ja yhtä tai kahta ulkomaalaistaustaista työntekijää.
Tietoperusta on jaettu kahteen kokonaisuuteen: osaamisen kehittämiseen ja monikulttuuriseen työympäristöön. Luvussa, jossa käsitellään osaamisen kehittämistä, esitellään osaamisen ulottuvuudet sekä osaamisen kehittämisen keinoja. Tietoperustan toisessa osiossa kuvaillaan monikulttuurisuuden ilmentymistä työpaikoilla hollantilaisen tutkijan Geert Hofsteden kulttuurin ulottuvuuksien luokittelun avulla. Osiossa käsitellään monikulttuurisuuden etuja ja johtamista. Tietoperustassa pohditaan esimiestyön roolin tärkeyttä niin osaamisen kehittämisen kuin monikulttuurisuuden näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin puolistrukturoina haastatteluina maalis–huhtikuussa 2015. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ravintoloiden esimiehet suhtautuvat henkilöstön monikulttuurisuuteen positiivisesti ja kokevat sen etuna. Osaamisen kehittäminen silti yhdistetään lähes aina suorituksen johtamiseen. Ulkomaalaistaustaiset työntekijät valitsevat usein työssä viihtymisen oman ammatillisen kehityksen sijaan.
Tulosten perusteella todetaan, että CMB Ravintoloiden tulisi luoda yhtenäinen osaamisen kehittämisen strategia, joka toimisi työntekijöiden osaamisen kehittämisen apuvälineenä esimiestyössä.
CMB Ravintolat on ravintolaryhmä, jossa operoi kuusi erillistä osakeyhtiötä. Koko konserniin kuuluu yhteensä 15 ravintolaa, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 18 miljoonaa euroa ja jotka työllistävät keskimäärin 180 henkilöä. Tutkimus suoritettiin kolmessa ravintolassa, Kallion Sävel, Maya Bar & Grill ja Töölön Sävel, joissa on monikulttuurinen henkilöstö. Tutkimuksessa haastateltiin jokaisen ravintolan keittiö- ja ravintolapäällikköä ja yhtä tai kahta ulkomaalaistaustaista työntekijää.
Tietoperusta on jaettu kahteen kokonaisuuteen: osaamisen kehittämiseen ja monikulttuuriseen työympäristöön. Luvussa, jossa käsitellään osaamisen kehittämistä, esitellään osaamisen ulottuvuudet sekä osaamisen kehittämisen keinoja. Tietoperustan toisessa osiossa kuvaillaan monikulttuurisuuden ilmentymistä työpaikoilla hollantilaisen tutkijan Geert Hofsteden kulttuurin ulottuvuuksien luokittelun avulla. Osiossa käsitellään monikulttuurisuuden etuja ja johtamista. Tietoperustassa pohditaan esimiestyön roolin tärkeyttä niin osaamisen kehittämisen kuin monikulttuurisuuden näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin puolistrukturoina haastatteluina maalis–huhtikuussa 2015. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ravintoloiden esimiehet suhtautuvat henkilöstön monikulttuurisuuteen positiivisesti ja kokevat sen etuna. Osaamisen kehittäminen silti yhdistetään lähes aina suorituksen johtamiseen. Ulkomaalaistaustaiset työntekijät valitsevat usein työssä viihtymisen oman ammatillisen kehityksen sijaan.
Tulosten perusteella todetaan, että CMB Ravintoloiden tulisi luoda yhtenäinen osaamisen kehittämisen strategia, joka toimisi työntekijöiden osaamisen kehittämisen apuvälineenä esimiestyössä.