Mobbningsförebyggande arbete inom Esbo stads svenskspråkiga dagvård : På väg mot en gemensam mobbningsförebyggande plan
Rissanen, Laura (2015)
Rissanen, Laura
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710775
Tiivistelmä
Kiusaamisesta nuorten lasten keskuudessa ei ole keskusteltu paljon aikaisemmin, koska pienten lasten riitojen ei ole katsottu täyttävän kiusaamisen määritelmää, uskottiin että pienet lapset eivät voi järjestelmällisesti vahingoittaa toista, ja että eri konfliktit kuuluvat lapsen tavanomaiseen sosiaalisten taitojen harjoittamiseen. On yhä tärkeämpää että päiväkodissa yritetään estää negatiivinen käytös, koska heillä on kyky ohjata kehitystä oikeaan suuntaan, ennen kuin lapset aloittavat koulun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia työntekijöiden kokemuksia ja tarpeita koskien kiusaamista ja kiusaamisen ehkäisyä Espoon ruotsinkielisessä päivähoidossa. Viiden kvalitatiivisen haastattelun avulla olen etsinyt vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia työntekijöillä on kiusaamisesta ja kiusaamisen ehkäisystä? Miten kiusaamista ehkäistään tällä hetkellä Espoon ruotsinkielisissä päiväkodeissa? Mitkä ovat pääkohdat, jotka henkilökunnan mukaan olisi nostettava esiin kiusaamisen vastaisessa suunnitelmassa?
Tutkimuksella on sosiaalipedagoginen teoriapohja jossa on syvennytty käsitteisiin inkluusio ja sosiaaliset taidot. Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisältöanalyysillä. Kaikkiaan toteutettiin viisi haastattelua eri päivähoitoyksikössä. Haastatteluihin osallistui kasvatushenkilökuntaa moninaisilla koulutuksilla, heistä kaksi työskenteli 1-3 vuotiaiden lasten ryhmissä ja kolme 3-5 vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kiusaamista päiväkodeissa on olemassa ja se on jotain, jota vastaan työskennellään aktiivisesti päivittäisessä työssä alan erilaisten ohjelmien ja käytännön lähestymistapojen kautta. Päiväkodin henkilökunta on tietoinen kiusaamista ehkäisevän työn merkityksestä ja tarpeesta. Haastateltavat olivat tyytyväisiä nykyisiin kiusaamista ehkäiseviin suunnitelmiinsa, mutta toivat myös ilmi ehdotuksia uuteen suunnitelmaan. Tutkimuksen tulokset vahvistavat kiusaamista ehkäisevän työn tärkeyden päivähoidossa. Tärkeitä tekijöitä joita tuotiin esille, olivat pienryhmätoiminta, uhrin subjektiivisten kokemusten huomioiminen ja aikuisten läsnäolo. Tutkimus lisää tietoisuutta kiusaamisesta ilmiönä päiväkodeissa ja myötävaikuttaa uuden kiusaamista ehkäisevän suunnitelman muodostamiseen Espoon kaupungin ruotsinkieliseen päivähoitoon.
Tutkimuksella on sosiaalipedagoginen teoriapohja jossa on syvennytty käsitteisiin inkluusio ja sosiaaliset taidot. Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisältöanalyysillä. Kaikkiaan toteutettiin viisi haastattelua eri päivähoitoyksikössä. Haastatteluihin osallistui kasvatushenkilökuntaa moninaisilla koulutuksilla, heistä kaksi työskenteli 1-3 vuotiaiden lasten ryhmissä ja kolme 3-5 vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kiusaamista päiväkodeissa on olemassa ja se on jotain, jota vastaan työskennellään aktiivisesti päivittäisessä työssä alan erilaisten ohjelmien ja käytännön lähestymistapojen kautta. Päiväkodin henkilökunta on tietoinen kiusaamista ehkäisevän työn merkityksestä ja tarpeesta. Haastateltavat olivat tyytyväisiä nykyisiin kiusaamista ehkäiseviin suunnitelmiinsa, mutta toivat myös ilmi ehdotuksia uuteen suunnitelmaan. Tutkimuksen tulokset vahvistavat kiusaamista ehkäisevän työn tärkeyden päivähoidossa. Tärkeitä tekijöitä joita tuotiin esille, olivat pienryhmätoiminta, uhrin subjektiivisten kokemusten huomioiminen ja aikuisten läsnäolo. Tutkimus lisää tietoisuutta kiusaamisesta ilmiönä päiväkodeissa ja myötävaikuttaa uuden kiusaamista ehkäisevän suunnitelman muodostamiseen Espoon kaupungin ruotsinkieliseen päivähoitoon.