Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Knowledge Management in ICT department : Case: Nokian Tyres plc

Leinonen, Tiina (2015)

 
Avaa tiedosto
Leinonen_Tiina.pdf (547.9Kt)
Lataukset: 


Leinonen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön idea lähti Nokian Renkaiden ICT osaston tarpeista kirjoittaa yhteinen toimintamalli tiedon ja dokumenttien jakamiseen ja tallentamiseen. Mallia tullaan ehdottamaan käytettäväksi koko Nokian Renkaiden ICT osastolla globaalisti.

Opinnäytetyössä keskitytään tiedonhallinnan teoriaan, joka johdattaa tiedonhallinnan perusteisiin ja käytäntöihin. Tiedonhallinnan perusidea on jakaa tietoa juuri oikeille ihmisille oikeaan aikaan. Opinnäytetyössä toteutettava tiedonhallintamalli kokoaa Nokian Renkaiden ICT osastolle ohjeet tiedonhallintaan ja jakamiseen sekä kokoaa ehdotelmaksi sopivat järjestelmät. Opinnäytetyön teoria on rajattu hiljaisen ja kirjoitetun tiedon hallintaan sekä tiedonjakamista tukevien järjestelmien esittelyyn.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin käyttäjäkyselyä, joka toteutettiin Nokian Renkaiden intranetin kyselypohjalla. Kysely lähetettiin kuuteen eri maahan viidellekymmenelle neljälle henkilölle ICT osaston sisällä. Kysely koostui erilaisista kysymyksistä seuraavista aihepiireistä: mitä tietoa jaetaan, mihin, millä kielellä ja kenelle. Lisäksi kyselyssä haluttiin selvittää onko nykyiset tiedonomistajat tiedossa tai kenen vastuulla dokumentaatio on. Opinnäytetyön pohjana toimi kirjoittajan oma näkemys ICT osaston nykytilasta ja puuttuviin tietoihin yritetään kyselyn tulosten perusteella löytää vastaukset.

Kyselyn tulokset on purettu ja pohdittu niiden tarkempia syitä johtopäätökset ja yhteenveto luvuissa. Kuten kirjoittajakin oli alussa päätellyt, oli tieto hukassa usealta henkilöltä ICT osastolla. Pääkehittämisalueina listattiin yhteenvedossa listata asiat, jotka pitää jakaa osaston kesken, julkaista sisäisille asiakkaille palvelukatalogi sekä löytää OCT osastolle yksi yhteinen tallennuspaikka dokumentaatiolle. Opinnäytetyö kokoaa lopussa ehdotelman Nokian Renkaiden ICT osaston käyttöön ja jatkojalostettavaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste