S-Pankin säästämisen ja sijoittamisen palvelut
Jortikka, Kreetta (2015)
Jortikka, Kreetta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia säästämistä ja sijoittamista, saada tietoa mihin tuotteisiin vastaajat säästävät taikka sijoittavat ja onko Suomen taloudellisella tilanteella ollut vaikutuksia säästämiseen. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa myös S-Pankin markkinoinnista sekä palveluiden riittävyydestä. S-Pankki on ollut toiminnassa vasta 8 vuotta. Tällaista vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty, joten tämä tutkimustyö on tässä mielessä ainutlaatuinen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin pankkimarkkinoita, pankkipalveluiden myyntiä ja markkinointia. Teoriaosuudessa esiteltiin myös säästämiskäyttäytymistä. Tähän apuna käytettiin pankkibarometrin tuloksia sekä Arvopaperilehden tekemää sijoittajakyselyä. Työssä esiteltiin myös S-Pankki, sekä keskeisimmät markkinoilta löytyvät säästämisen ja sijoittamisen tuotteet.
Työn tilaajana oli Satakunnan Osuuskauppa. Satakunnan Osuuskauppa hoitaa asiamiehenä S-Pankin peruspankkipalveluiden myyntiä asiakasomistajille omalla toimialueellaan Satakunnassa. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, kyseessä on siis määrällinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto hankittiin asiakaskyselyinä, jotka tehtiin kolmessa Satakunnan Osuuskaupan toimipisteessä maaliskuussa 2015. Yhteensä työssä oli 60 asiakasvastausta. Vastaajista puolet oli naisia ja puolet miehiä. Keski-ikä vastaajilla oli 54 vuotta. Kaikki vastaukset käsiteltiin luottamuksellisesti yhtenä kokonaisuutena.
Työn keskeisimmiksi tuloksiksi saatiin, että 72,88 % vastaajista säästää perinteiselle pankkitilille. Tuloksista käy myös ilmi, että S-Pankin palvelut ovat vastaajille riittävät, tätä mieltä oli 87,93 % vastaajista. 44,07 % vastaajista ilmoitti Suomen tämän hetkisen taloudellisen tilanteen vaikuttaneen säästämiseensä, kun taas 44,07 % kertoi että asialla ei ollut vaikutusta.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin pankkimarkkinoita, pankkipalveluiden myyntiä ja markkinointia. Teoriaosuudessa esiteltiin myös säästämiskäyttäytymistä. Tähän apuna käytettiin pankkibarometrin tuloksia sekä Arvopaperilehden tekemää sijoittajakyselyä. Työssä esiteltiin myös S-Pankki, sekä keskeisimmät markkinoilta löytyvät säästämisen ja sijoittamisen tuotteet.
Työn tilaajana oli Satakunnan Osuuskauppa. Satakunnan Osuuskauppa hoitaa asiamiehenä S-Pankin peruspankkipalveluiden myyntiä asiakasomistajille omalla toimialueellaan Satakunnassa. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, kyseessä on siis määrällinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto hankittiin asiakaskyselyinä, jotka tehtiin kolmessa Satakunnan Osuuskaupan toimipisteessä maaliskuussa 2015. Yhteensä työssä oli 60 asiakasvastausta. Vastaajista puolet oli naisia ja puolet miehiä. Keski-ikä vastaajilla oli 54 vuotta. Kaikki vastaukset käsiteltiin luottamuksellisesti yhtenä kokonaisuutena.
Työn keskeisimmiksi tuloksiksi saatiin, että 72,88 % vastaajista säästää perinteiselle pankkitilille. Tuloksista käy myös ilmi, että S-Pankin palvelut ovat vastaajille riittävät, tätä mieltä oli 87,93 % vastaajista. 44,07 % vastaajista ilmoitti Suomen tämän hetkisen taloudellisen tilanteen vaikuttaneen säästämiseensä, kun taas 44,07 % kertoi että asialla ei ollut vaikutusta.