Elämää laatikon ulkopuolella : Miten videoita voidaan käyttää internetmarkkinoinnissa?
Broholm, Kristian (2015)
Broholm, Kristian
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitetaan erilaisia tapoja käyttää videota internetmarkkinoinnissa. Aihetta tarkastellaan käytännönläheisesti ja erilaisia videon käyttötapoja esitellään konkreettisten esimerkkien kautta. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen rakentamisessa on käytetty alan kirjallisuutta ja varsinaisen tutkimusaineiston keräämisessä interetmarkkinoinnin kentän vapaata havainnointia. Opinnäytetyötäni varten keräsin internetistä useita esimerkkejä markkinointiviestinnän kampanjoista ja ilmiöistä, joissa videosisältö on ollut keskeisessä osassa. Lisäksi opinnäytetyö esittelee esimerkkejä erilaisista videota sisältävistä internetmainonnan muodoista. Työn taustalla ovat omassa työssäni mainostoimisto Adsekilla tekemäni havainnot videon hyödyntämisestä internetmarkkinoinnissa.
Kerätyistä esimerkeistä käy selkeästi ilmi, että videolle löytyy useita taktisia ja strategisia käyttötapoja internetmarkkinoinnissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa internetin soveltuvan erinomaisesti videosisältöjen jakelukanavaksi ja sosiaalisten piirteidensä ansiosta markkinoijan on mahdollista tavoittaa suuriakin ihmismassoja perinteisiä mediakanavia kustannustehokkaammin. Markkinoijan näkökulmasta internet osoittautui tutkimuksessa myös haastavaksi ympäristöksi kuluttajien hajautumisesta ja valtavasta sisältömäärästä johtuen ja edellyttää markkinoijalta aktiivista läsnäoloa. Esimerkit osoittavat myös, että videota osataan hyödyntää Suomessa tehokkaasti internet- markkinoinnin välineenä ja sillä voidaan saavuttaa erinomaisia tuloksia. Internetin vahvuuksia markkinointikanavana ovat sosiaalisuus, kohdennettavuus ja mitattavuus, joita voidaan hyödyntää videosisältöjen jakamisessa ja kehittämisessä.
Kerätyistä esimerkeistä käy selkeästi ilmi, että videolle löytyy useita taktisia ja strategisia käyttötapoja internetmarkkinoinnissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa internetin soveltuvan erinomaisesti videosisältöjen jakelukanavaksi ja sosiaalisten piirteidensä ansiosta markkinoijan on mahdollista tavoittaa suuriakin ihmismassoja perinteisiä mediakanavia kustannustehokkaammin. Markkinoijan näkökulmasta internet osoittautui tutkimuksessa myös haastavaksi ympäristöksi kuluttajien hajautumisesta ja valtavasta sisältömäärästä johtuen ja edellyttää markkinoijalta aktiivista läsnäoloa. Esimerkit osoittavat myös, että videota osataan hyödyntää Suomessa tehokkaasti internet- markkinoinnin välineenä ja sillä voidaan saavuttaa erinomaisia tuloksia. Internetin vahvuuksia markkinointikanavana ovat sosiaalisuus, kohdennettavuus ja mitattavuus, joita voidaan hyödyntää videosisältöjen jakamisessa ja kehittämisessä.