Romanssiturismi - naisten seksiturismi ilmiönä
Elin, Laura (2015)
Elin, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kartoitus suomalaisten naisten tietämyksestä ja mielipiteistä naisten seksiturismia kohtaan. Vaikka ilmiö ei ole uusi, on se noussut hyvinkin ajankohtaiseksi aiheeksi, johon oikeanlaista suhtautumista ja asennetta vielä haetaan. Naisten seksiturismin ominaispiirteistä ja vaikutuksista ollaan useaa eriävää mieltä, mikä on johtanut siihen, että ilmiöstä puhuttaessa käytetään kahta eri termiä. Romanssiturismi-nimike korostaa erityisesti tunteiden ja läheisyyden merkitystä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin naisten seksiturismia, ilmiön haittavaikutuksia ja medianäkyvyyttä. Lisäksi kuvattiin ilmiön osapuolten motiiveja, toimintamalleja, ominaisuuksia ja suhdetta. Teoriaosuudessa pyrittiin muodostamaan kattava kokonaiskuva naisten seksiturismista yleisellä tasolla.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 ja aineisto kerättiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Tilastollista dataa koottiin hyödyntämällä Webropol-kyselysovellusta, jonka linkkiä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyllä saatua tietoa syvennettiin haastattelujen avulla. Informoidut puolistrukturoidut haastattelulomakkeet jaettiin viidelle eri ikäryhmään kuuluvalle naiselle. Näiden menetelmien yhteistuloksilla vastattiin asetettuihin tutkimusongelmiin.
Tuloksista ilmeni, että ilmiö on tutkimuksen otannan perusteella suomalaisille naisille melko tuttu. Tietämys perustuu pääasiassa mediaan, eri artikkeleihin, dokumentteihin, populaarikulttuuriin ja sosiaaliseen mediaan. Vain harvalla oli henkilökohtaisia kokemuksia naisten seksiturismin kohtaamisesta. Monikaan ei tuntenut tai tietänyt seksituristia tai ollut törmännyt ilmiöön lomakohteissa. Mielipiteet ilmiötä kohtaan vaihtelivat, mutta kallistuivat hieman enemmän kielteisiksi. Pääasiassa naisten mielestä läheisyyden ostaminen ei ole sen oikeutetumpaa kuin seksin ostaminen. Kuitenkin puoltavia mielipiteitä nousi useita esille. Naisten seksiturismi herättää monenlaisia ajatuksia: tunteiden olemassa olo mielletään yleensä positiiviseksi piirteeksi, mikä saattaa vaikeuttaa mielipiteen muodostamista tavallisesti negatiiviseksi mielletystä ilmiöstä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin naisten seksiturismia, ilmiön haittavaikutuksia ja medianäkyvyyttä. Lisäksi kuvattiin ilmiön osapuolten motiiveja, toimintamalleja, ominaisuuksia ja suhdetta. Teoriaosuudessa pyrittiin muodostamaan kattava kokonaiskuva naisten seksiturismista yleisellä tasolla.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 ja aineisto kerättiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Tilastollista dataa koottiin hyödyntämällä Webropol-kyselysovellusta, jonka linkkiä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyllä saatua tietoa syvennettiin haastattelujen avulla. Informoidut puolistrukturoidut haastattelulomakkeet jaettiin viidelle eri ikäryhmään kuuluvalle naiselle. Näiden menetelmien yhteistuloksilla vastattiin asetettuihin tutkimusongelmiin.
Tuloksista ilmeni, että ilmiö on tutkimuksen otannan perusteella suomalaisille naisille melko tuttu. Tietämys perustuu pääasiassa mediaan, eri artikkeleihin, dokumentteihin, populaarikulttuuriin ja sosiaaliseen mediaan. Vain harvalla oli henkilökohtaisia kokemuksia naisten seksiturismin kohtaamisesta. Monikaan ei tuntenut tai tietänyt seksituristia tai ollut törmännyt ilmiöön lomakohteissa. Mielipiteet ilmiötä kohtaan vaihtelivat, mutta kallistuivat hieman enemmän kielteisiksi. Pääasiassa naisten mielestä läheisyyden ostaminen ei ole sen oikeutetumpaa kuin seksin ostaminen. Kuitenkin puoltavia mielipiteitä nousi useita esille. Naisten seksiturismi herättää monenlaisia ajatuksia: tunteiden olemassa olo mielletään yleensä positiiviseksi piirteeksi, mikä saattaa vaikeuttaa mielipiteen muodostamista tavallisesti negatiiviseksi mielletystä ilmiöstä.