Användargränssnitt: historia, nutid, framtid
Raikaslehto, Janne (2015)
Raikaslehto, Janne
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata HMI käyttöliittymien (Human-machine interface) kehitystä aina 1900-luvun alusta tähän päivään ja hahmotella muutama tulevaisuuden näkökulma. Työ on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jonka pääasiallinen lähde on Internetistä löytyvä tieto.
Ensimmäiset käyttöliittymät olivat hyvin alkeellisia, niillä pystyi suorittamaan vain ja ainoastaan yhden toiminnon ja koneet joilla ne toimivat täyttivät melkein kokonaisen huoneen. Opinnäytetyössä tuodaan esille tärkeimmät laitteet ja ohjelmistot jotka ovat edistäneet käyttöliittymiä. Työssä kerrotaan kaikki reikäkorttikoneista aina moderneihin graafisiin käyttöliittymiin asti. Tämän lisäksi kuvataan kuinka voidaan suunnitella hyvä käyttöliittymä ja mitä asioita pitää miettiä kun käyttöliittymän suunnittelussa. Työssä esitellään myös tärkeimmät yritykset käyttöliittymien kehittämisessä, Apple ja Microsoft, jotka ovat olleet vuosien ajan kehityksen kärjessä.
Työssä kerrotaan myös moderneista laitteista jotka käyttöliittymien kehitys on mahdollistanut. Tällaisiin laitteisiin kuuluu muun muassa kirurgia robotit, robotit kaivosteollisuudessa ja lentosimulaattorit. Näiden lisäksi työssä käsitellään myös kahta modernia käyttöliittymää, kosketusnäyttöteknologiaa ja puheentunnistusta, miten ne ovat kehittyneet ja mitkä ovat niiden tekniikat. Lopussa kerrotaan tulevaisuuden mahdollisuuksista, virtuaalitodellisuus on teknologia jota on viime vuosien aikana kehitetty hyvin paljon ja vaikuttaa siltä että se olisi yksi tulevaisuuden suurista edistysaskelista käyttöliittymissä. Käyttöliittymien kehityksen lopputulos on se että yhä useampi ihminen voi tänä päivänä käyttää erilaisia koneita ja laitteita helpommin ja nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Examensarbetet beskriver utvecklingen av HMI användargränssnitt (Human-machine interface) ända från början av 1900-talet till idag år 2015 och åt vilket håll utvecklingen leder i framtiden. Arbetet är implementerad som en litteraturforskning och den huvudsakliga källan är information från internet.
Första användargränssnitten var mycket primitiva, man kunde göra en funktion med en maskin som fyllde nästan ett helt rum. Arbetet behandlar de viktigaste apparaterna och programvaran som har avancerat användargränssnitten. Allt från hålkortsmaskiner till moderna grafiska användargränssnitten presenteras. I övrigt berättas det hur man kan designa ett bra användargränssnitt och vilka de olika punkterna är som man måste tänka på. I arbetet presenteras de viktigaste företagen som utvecklat användargränssnitt, Apple och Microsoft, som har varit oerhört viktiga inom utvecklingen.
I arbetet beskrivs också moderna maskiner som utvecklingen av användargränssnitten har möjliggjort. Till sådana maskiner hör bland annat kirurgi robotar, robotar i gruvindustrin och flygsimulatorer. Det berättas om två moderna användargränssnitt, pekskärmsteknologin och automatisk taligenkänning, hur de har utvecklats och teknologin bakom dem. Till sist berättas det om framtida möjligheter med användargränssnitt. Virtuell verklighet har utvecklats i många år och det ser ut att det skulle vara en av framtidens stora framsteg i användargränssnitt. Resultatet av den ständiga utvecklingen av användargränssnitt har möjliggjort att vi kan använda maskiner och apparater i dagens läge lättare och snabbare än någonsin förr. This thesis describes the development of Human-machine interfaces all the way from the early 20th century to today and outlines which way the development is headed in the future. The thesis is implemented as a literature research where the information is gathered from the internet.
The first interfaces were very primitive, one could only perform one task with one machine and the machine filled almost a whole room. The most important machines and software and their development are examined in the thesis, from punch card machines to modern graphical user interfaces. This thesis also describes how to develop a good user interface and what are the most important things to consider when developing it. The most important companies which have led the development of user interfaces, Apple and Microsoft, are presented. Their contributions to the development can be seen as invaluable.
The development of user interfaces has enabled some modern machines which are also presented in the thesis. Such machines include surgery robots, mining industry robots and flight simulators. Two modern user interfaces are described, namely touch screen technology and voice recognition, how they have advanced in the past years and what is the technology behind them. Lastly some future possibilities for user interfaces are described. Virtual reality has advanced rapidly in the past few years and it looks like it might be the next big thing in user interfaces. The results of the constant development of user interfaces are that we can use machines and devices easier and faster today than ever before.
Ensimmäiset käyttöliittymät olivat hyvin alkeellisia, niillä pystyi suorittamaan vain ja ainoastaan yhden toiminnon ja koneet joilla ne toimivat täyttivät melkein kokonaisen huoneen. Opinnäytetyössä tuodaan esille tärkeimmät laitteet ja ohjelmistot jotka ovat edistäneet käyttöliittymiä. Työssä kerrotaan kaikki reikäkorttikoneista aina moderneihin graafisiin käyttöliittymiin asti. Tämän lisäksi kuvataan kuinka voidaan suunnitella hyvä käyttöliittymä ja mitä asioita pitää miettiä kun käyttöliittymän suunnittelussa. Työssä esitellään myös tärkeimmät yritykset käyttöliittymien kehittämisessä, Apple ja Microsoft, jotka ovat olleet vuosien ajan kehityksen kärjessä.
Työssä kerrotaan myös moderneista laitteista jotka käyttöliittymien kehitys on mahdollistanut. Tällaisiin laitteisiin kuuluu muun muassa kirurgia robotit, robotit kaivosteollisuudessa ja lentosimulaattorit. Näiden lisäksi työssä käsitellään myös kahta modernia käyttöliittymää, kosketusnäyttöteknologiaa ja puheentunnistusta, miten ne ovat kehittyneet ja mitkä ovat niiden tekniikat. Lopussa kerrotaan tulevaisuuden mahdollisuuksista, virtuaalitodellisuus on teknologia jota on viime vuosien aikana kehitetty hyvin paljon ja vaikuttaa siltä että se olisi yksi tulevaisuuden suurista edistysaskelista käyttöliittymissä. Käyttöliittymien kehityksen lopputulos on se että yhä useampi ihminen voi tänä päivänä käyttää erilaisia koneita ja laitteita helpommin ja nopeammin kuin koskaan aikaisemmin.
Första användargränssnitten var mycket primitiva, man kunde göra en funktion med en maskin som fyllde nästan ett helt rum. Arbetet behandlar de viktigaste apparaterna och programvaran som har avancerat användargränssnitten. Allt från hålkortsmaskiner till moderna grafiska användargränssnitten presenteras. I övrigt berättas det hur man kan designa ett bra användargränssnitt och vilka de olika punkterna är som man måste tänka på. I arbetet presenteras de viktigaste företagen som utvecklat användargränssnitt, Apple och Microsoft, som har varit oerhört viktiga inom utvecklingen.
I arbetet beskrivs också moderna maskiner som utvecklingen av användargränssnitten har möjliggjort. Till sådana maskiner hör bland annat kirurgi robotar, robotar i gruvindustrin och flygsimulatorer. Det berättas om två moderna användargränssnitt, pekskärmsteknologin och automatisk taligenkänning, hur de har utvecklats och teknologin bakom dem. Till sist berättas det om framtida möjligheter med användargränssnitt. Virtuell verklighet har utvecklats i många år och det ser ut att det skulle vara en av framtidens stora framsteg i användargränssnitt. Resultatet av den ständiga utvecklingen av användargränssnitt har möjliggjort att vi kan använda maskiner och apparater i dagens läge lättare och snabbare än någonsin förr.
The first interfaces were very primitive, one could only perform one task with one machine and the machine filled almost a whole room. The most important machines and software and their development are examined in the thesis, from punch card machines to modern graphical user interfaces. This thesis also describes how to develop a good user interface and what are the most important things to consider when developing it. The most important companies which have led the development of user interfaces, Apple and Microsoft, are presented. Their contributions to the development can be seen as invaluable.
The development of user interfaces has enabled some modern machines which are also presented in the thesis. Such machines include surgery robots, mining industry robots and flight simulators. Two modern user interfaces are described, namely touch screen technology and voice recognition, how they have advanced in the past years and what is the technology behind them. Lastly some future possibilities for user interfaces are described. Virtual reality has advanced rapidly in the past few years and it looks like it might be the next big thing in user interfaces. The results of the constant development of user interfaces are that we can use machines and devices easier and faster today than ever before.