Julkaisun "Oppimistehtävä verkko-opetuksessa" ulkoasun suunnittelu, taitto ja kuvitus
Peltomäki, Annukka (2007)
Peltomäki, Annukka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810223680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810223680
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli taittaa, suunnitella ja kuvittaa julkaisu ”Oppimistehtävä verkko-opetuksessa”. Julkaisun ulkoasu suunniteltiin ja toteutettiin keväällä 2007. Julkaisu kuuluu Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) julkaisusarjan osaan C, oppimateriaalit. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa noudatettiin julkaisunsuunnittelun ja -taiton perinteisiä vaiheita; ensin suunnittelu, tarkistus ja lopulta varsinainen taitto. Projektiosuudessa käytettiin työvälineinä graafiseen suunnittelun ohjelmistoja. Toteutuksen apuna käytettiin blogia työpäiväkirjana. Lisäksi projektiosuuden aikana käydyt sähköpostikeskustelut eri yhteistyötahojen kanssa olivat tärkeitä työkaluja. Kirjallisessa osuudessa julkaisun lopputulosta peilattiin graafisen suunnittelun teorioihin. Kirjallinen osuus tarkastelee julkaisua näkökulmasta ”Millainen on hyvä oppikirja?”. Aiheesta ”hyvä oppikirja” ei ole olemassa kirjallisuutta juuri ollenkaan. Opinnäytetyön kirjallista osiota varten haastateltiin WSOY:n oppikirjatoimittajaa Janna Haarti-Kuokkasta. Kirjallisessa osiossa tutkittiin ulkoasun rakennetta, typografiaa, väriä ja kuvitusta sekä muita tärkeitä taitollisia elementtejä. Kaikkia osioita peilattiin oppikirjan toteutukseen. Lisäksi kirjallisessa osiossa analysoitiin julkaisun matkaa painoon sekä valmista painotuotetta. Julkaisu on tarkoitettu verkko-opetuksen oppimateriaaliksi opetushenkilöstölle. Julkaisun kirjoittivat SAMKin verkko-opetuksen koordinaattori Kirsti Jasu-Kuusisto ja yliopettaja Heli Mattila. Julkaisun ulkoasun suunnittelun haaste oli abstraktisuus ja neutraalisuus, jossa onnistuttiin. Hyvän oppikirjan tuottamiseksi on noudatettava graafisen suunnittelun teorioita tarkkaan. Oppikirjan ulkoasun suunnittelussa on kuitenkin muistettava oppikirjan suunnittelun erityispiirteet. Todettiin, että tuotettu oppikirja ei noudattele kirjaimellisesti teorioita, vaan soveltaa niitä luoden ehjän kokonaisuuden.