Tilaus-toimitusketjun laadunvarmistaminen
Koivuniemi, Jari (2015)
Koivuniemi, Jari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111611
Tiivistelmä
TKM TTT Finland Oy on yksi maailman johtavista raskaan puunjalostusteollisuuden terien valmistajista. Yrityksessä on kerätty tiedot laatupoikkeamista vuosittain, mutta tiedon jatkojalostus on usein jäänyt tekemättä. Tässä työssä analysoin kerättyjä tietoja ja pyrin niiden avulla löytämään kehityskohteita tuotantolinjalta. Työ tehtiin kohdeyrityksen toimeksiannosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli siis tarkastella yrityksen tilaus-toimitusketjua ja löytää mahdollisia ongelmia ja kehityskohteita yrityksen yhdestä tuotantolinjasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selventää kuvaa yrityksen laatupoikkeamista ja löytää kausaliteetteja laatupoikkeamien synnystä.
Tutkimus oli pääasiassa poikkeamien analysointia määrällisin menetelmin. Opinnäytetyö oli muodoltaan siis kvantitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin poikkeamien havainnointia. Työn pohjalta jatketaan yrityksen laatutyön kehittämistä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi merkittävimmäksi laatupoikkeamien aiheuttajaksi työntekijöiden tekemät virheet, joista käytän työssä nimitystä henkilövirhe. Materiaaliin, menetelmiin tai koneisiin liittyvät poikkeamat jäivät marginaalisiksi. Henkilövirheen suurimpana syynä tutkimuksen mukaan oli huolimattomuus. Toinen merkittävä henkilövirhe oli suunnitteluvirhe.
Kohdeyritykselle ratkaisuehdotuksina laatupoikkeamien vähentämiseksi nousivat erilaisten tarkastusmenetelmien ja työohjeiden uudelleen suunnittelu. Lisäksi yrityksessä on huomioitava jatkuva laatutiedon, laatupoikkeamien ja laadukkaan tekemisen esilletuominen. Sekä esimiehiltä että asiakkaalta tuleva negatiivinen ja ennen kaikkea positiivinen palaute on tultava koko ketjun tietoisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli siis tarkastella yrityksen tilaus-toimitusketjua ja löytää mahdollisia ongelmia ja kehityskohteita yrityksen yhdestä tuotantolinjasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selventää kuvaa yrityksen laatupoikkeamista ja löytää kausaliteetteja laatupoikkeamien synnystä.
Tutkimus oli pääasiassa poikkeamien analysointia määrällisin menetelmin. Opinnäytetyö oli muodoltaan siis kvantitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin poikkeamien havainnointia. Työn pohjalta jatketaan yrityksen laatutyön kehittämistä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi merkittävimmäksi laatupoikkeamien aiheuttajaksi työntekijöiden tekemät virheet, joista käytän työssä nimitystä henkilövirhe. Materiaaliin, menetelmiin tai koneisiin liittyvät poikkeamat jäivät marginaalisiksi. Henkilövirheen suurimpana syynä tutkimuksen mukaan oli huolimattomuus. Toinen merkittävä henkilövirhe oli suunnitteluvirhe.
Kohdeyritykselle ratkaisuehdotuksina laatupoikkeamien vähentämiseksi nousivat erilaisten tarkastusmenetelmien ja työohjeiden uudelleen suunnittelu. Lisäksi yrityksessä on huomioitava jatkuva laatutiedon, laatupoikkeamien ja laadukkaan tekemisen esilletuominen. Sekä esimiehiltä että asiakkaalta tuleva negatiivinen ja ennen kaikkea positiivinen palaute on tultava koko ketjun tietoisuuteen.