Nuorten mentaalivalmennus : Mentaalivalmennuksen opas juniorijääkiekkojoukkueelle
Lindström, Rasmus (2015)
Lindström, Rasmus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015

Creative Commons Attribution 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811146
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts på beställning till ishockeylaget KJT-Haukat B-juniorers tränare. Tränarens eget intresse och hans vilja att lära sig mera om mentalträning lade grunden till arbetet. Teoretiska referensramen i arbetet är från litteratur kring mentalträ-ning, gruppdynamik, drop-off fenomenet, träning med unga, spelarens stig samt moti-vation. En förfrågan om tränarens förkunskaper om ämnet mentalträning gjordes i början av processen. Syftet med arbetet var att kunna skapa en personlig mentaltränings hand-bok för tränaren. Syftet uppfylldes genom handboken men dess funktionalitet i prakti-ken kan inte säkras innan tränaren använt boken en längre tid. Examensarbetet är ett funktionellt arbete var metoden är processbeskrivning. Processbeskrivning innebär att det val man gör i texten motiveras med hjälp av källor. Resultatet blev en mentaltränings handbok åt lagets tränare. I handboken finns det olika mentaltränings tekniker som trä-naren kan använda i sitt lag. I rapportdelen framgår det hur och varför slutprodukten gjordes. Enligt kunskapen i den teoretiska referensramen formades den slutliga produk-ten. I rapportdelen motiveras de olika besluten som tagits i processen. Tämä opinnäytetyö on tilaustyö KJT-Haukat B- junioreiden valmentajalta. Valmentajan oma mielenkiinto mentaalivalmennusta kohtaan loi perustan tutkimukselle. Teoreettinen viitekehys perustuu aiheen kirjallisuuteen mentaalivalmennuksesta, ryhmädynamiikasta, nuorten valmennuksesta, drop-off ilmiöstä, pelaajan polusta, motivaatiosta sekä valmen-tajalle osoitetusta kyselylomakkeen vastauksista. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin valmentajan tietotaitoa mentaalivalmennuksesta. Tutkimuksen tavoite on luoda yksilölli-nen mentaalivalmennuksen opas. Tavoite täyttyi oppaan myötä. Oppaan käytännön toi-mivuuden määrittämistä ei pysty vielä mittaamaan. Valmentajan on käytettävä opasta pidemmän aikaan selvittääkseen sen käytännön toimivuutta. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa metodina on käytetty prosessinkuvausta. Prosessinkuvauksessa moti-voidaan tehtyjä valintoja viittaamalla lähteisiin. Toiminnallista opinnäytetyötä kuvastaa se, että tutkimukseen sisältyy lopputuote, tässä tapauksessa mentaalisenvalmennuksen opas. Tutkimuksen tulokseen, mentaalivalmennuksen oppaaseen, on kerätty tieto teoreet-tista viitekehyksestä sekä valmentajalle suunnatusta kyselylomakkeesta. Raportissa selvi-ää miten ja miksi tutkimus on tehty.