Hyvä sopimushallinta liiketoiminnan tukena kohdeyrityksessä
Nieminen, Maarit (2015)
Nieminen, Maarit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tietoa sopimuslainsäädännöstä ja laadukkaasta sopimushallinnan hoidosta kohdeyrityksessä. Kohderyhmänä olivat yrityksen keskijohtoon kuuluvat toimihenkilöt. Pyrkimys oli parantaa heidän osaamistaan tällä tutkittavalla alueella sekä vastata niihin sopimushallintaa koskeviin kysymyksiin, joita he kohtaavat päivittäisessä työssään. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli luoda sopimusopas yrityksen käyttöön ja lopussa ehdotettiin yritykselle puuttuvan sopimushallintastrategian luomista. Strategian pohjaksi ehdotettiin yritykselle selvitettäväksi, mitä sopimuksia on olemassa, miten ne luokitellaan ja ketkä niitä tällä hetkellä hallitsevat.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa yrityksen viittä eri toimintojen päällikköä ja kahta johtoryhmän jäsentä, saatiin tärkeää tietoa henkilökunnan sopimusosaamisesta yleisesti sekä sopimushallinnan nykytilasta yrityksessä. Merkittävää oli huomata kaikkien haastateltujen toimihenkilöiden halukkuus kehittää sopimushallintaa.
Yrityksillä yleensä, kuten kohdeyrityksessäkin, saattaa esiintyä puutteita sopimuskäytännöissä ja joskus yritys voi altistua jopa tiedostamatta merkittävillekin sopimusriskeille. Yrityksillä on yleensä tarvetta kehittää sopimuskäytäntöjä ja näin välttää liiketoimintaan liittyviä, sopimusriskejä. Sopimushallinta on yrityksen ulkoisten sekä sisäisten suhteitten hallintaa. Siihen sisältyy erityyppisiä sopimuksia. Prosessi sinällään sisältää sopimuksen valmistelun, täytäntöönpanon, seurannan, päättämisen, raportoinnin ja säilytyksen. Tätä kutustaan myös sopimuksen elinkaaren hallinnaksi (CLM). Riskienhallintafunktion lisäksi, organisaatiot ovat viimeaikoina tunnistaneet sopimushallinnan merkityksen kustannussäästöjen ja tuottavuuden lisäämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvaus laadukkaasti hoidetusta sopimushallinnasta, kehitysehdotus sopimushallintastrategian luomiseksi sekä
sopimusopas yrityksen henkilökunnan käyttöön. Tulevaisuuden haasteina sopimustoimintaa kehitettäessä ovat sähköisten allekirjoitusten lainvoimaisuus ja sopimustoiminnan siirtyminen kokonaan verkkoympäristöön. Kohdeyrityksessä nämä asiat tulisi myös huomioida kehitettäessä sopimushallintaa ja luotaessa tulevaa strategiaa ja sopimushallinnan automatisointia.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa yrityksen viittä eri toimintojen päällikköä ja kahta johtoryhmän jäsentä, saatiin tärkeää tietoa henkilökunnan sopimusosaamisesta yleisesti sekä sopimushallinnan nykytilasta yrityksessä. Merkittävää oli huomata kaikkien haastateltujen toimihenkilöiden halukkuus kehittää sopimushallintaa.
Yrityksillä yleensä, kuten kohdeyrityksessäkin, saattaa esiintyä puutteita sopimuskäytännöissä ja joskus yritys voi altistua jopa tiedostamatta merkittävillekin sopimusriskeille. Yrityksillä on yleensä tarvetta kehittää sopimuskäytäntöjä ja näin välttää liiketoimintaan liittyviä, sopimusriskejä. Sopimushallinta on yrityksen ulkoisten sekä sisäisten suhteitten hallintaa. Siihen sisältyy erityyppisiä sopimuksia. Prosessi sinällään sisältää sopimuksen valmistelun, täytäntöönpanon, seurannan, päättämisen, raportoinnin ja säilytyksen. Tätä kutustaan myös sopimuksen elinkaaren hallinnaksi (CLM). Riskienhallintafunktion lisäksi, organisaatiot ovat viimeaikoina tunnistaneet sopimushallinnan merkityksen kustannussäästöjen ja tuottavuuden lisäämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvaus laadukkaasti hoidetusta sopimushallinnasta, kehitysehdotus sopimushallintastrategian luomiseksi sekä
sopimusopas yrityksen henkilökunnan käyttöön. Tulevaisuuden haasteina sopimustoimintaa kehitettäessä ovat sähköisten allekirjoitusten lainvoimaisuus ja sopimustoiminnan siirtyminen kokonaan verkkoympäristöön. Kohdeyrityksessä nämä asiat tulisi myös huomioida kehitettäessä sopimushallintaa ja luotaessa tulevaa strategiaa ja sopimushallinnan automatisointia.