Kuolinpesän pankkiasiat : Pankin palveluiden myynti kuolinpesän osakkaille
Lahtinen, Siiri (2015)
Lahtinen, Siiri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa selkeästi kuolinpesään liittyvästä perustermistöstä ja kuolinpesän pankkiasioiden hoitamisessa muistettavista asioista sekä asiakkaan että pankin näkökulmasta. Tutkimuksen pohjalta tavoitteena on selvittää, miten kuolinpesän pankkiasioiden hoitoa olisi mahdollista hyödyntää pankin palveluiden myynnissä.
Työn teoriaosuus on rajattu koskemaan kuolinpesän selvittämisen kannalta keskeisimpiä peruskäsitteitä. Työn tärkeimpänä osana on empiirinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää pankissa kuolinpesien asioita hoitavien toimihenkilöiden ja pankkilakimiesten näkemystä asioiden hoidon nykytilasta ja havaituista myyntimahdollisuuksista. Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmetodia käyttäen sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin viidelletoista pankkialan ammattilaiselle ja vastauksia saatiin yksitoista.
Tutkimuksesta selvisi, että kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseen liittyy monia haasteita, jotka hankaloittavat myynninpaikkojen tehokasta käyttämistä. Mahdollisuuksia myyntiin kuolinpesien asioita hoidettaessa olisi tarjolla huomattavasti enemmän kuin mitä tällä hetkellä pankeissa hyödynnetään. Myyntiä voitaisiin tehostaa muun muassa kouluttamalla henkilökuntaa enemmän ja luomalla selvät ohjeet sekä tavoitteet myös kuolinpesien pankkiasioiden hoitamiseen.
Työn teoriaosuus on rajattu koskemaan kuolinpesän selvittämisen kannalta keskeisimpiä peruskäsitteitä. Työn tärkeimpänä osana on empiirinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää pankissa kuolinpesien asioita hoitavien toimihenkilöiden ja pankkilakimiesten näkemystä asioiden hoidon nykytilasta ja havaituista myyntimahdollisuuksista. Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmetodia käyttäen sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin viidelletoista pankkialan ammattilaiselle ja vastauksia saatiin yksitoista.
Tutkimuksesta selvisi, että kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseen liittyy monia haasteita, jotka hankaloittavat myynninpaikkojen tehokasta käyttämistä. Mahdollisuuksia myyntiin kuolinpesien asioita hoidettaessa olisi tarjolla huomattavasti enemmän kuin mitä tällä hetkellä pankeissa hyödynnetään. Myyntiä voitaisiin tehostaa muun muassa kouluttamalla henkilökuntaa enemmän ja luomalla selvät ohjeet sekä tavoitteet myös kuolinpesien pankkiasioiden hoitamiseen.