Blog marketing plan for the case company
Heino, Jari-Pekka (2015)
Heino, Jari-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä tietoa blogimarkkinoinnista ja saada aikaan blogimarkkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Yksi tarkoitus oli myös tutkia blogien hyötyä ja tärkeyttä markkinoinnissa. Kohdeyritys on liikuntapalveluja ja tuotteita asiakkaille tarjoava yritys. Kohdeyrityksen palveluita ovat muun muassa Personal Trainer- koulutukset, yrityshyvinvointipalvelut, kahvakuulakoulutukset ja muut ammattitason koulutukset. Tuotteita ovat liikunta-alan erilaisia tuotteita kuten urheiluvaatteet ja välineet. Tutkimus selvitti blogimarkkinoinnin hyötyjä ja miten kohdeyritys voisi toteuttaa blogimarkkinointia. Teoriaosassa käsiteltiin markkinointia, sosiaalista mediaa, sosiaalisten median markkinointia ja sisältömarkkinointia. Empiirisessä osassa luotiin blogimarkkinointisuunnitelma kohdeyritykselle käyttäen aiemmin opittua teoriaa taustana ja käyttämällä opinnäytetyön kirjoittajan omia kokemuksia ja näkemyksiä.
Opinnäytetyön alussa käsiteltiin työn tarkoituksia ja tavoitteita ja esiteltiin kohdeyritys jonka jälkeen teoriaosassa ensimmäisenä käsiteltiin markkinointia ja markkinointimix strategiaa. Tämän jälkeen esiteltiin sosiaalinen media, sosiaalisen median markkinointia ja sisältömarkkinointia. Empiirisessä tutkimuksessa käytettiin teoriaa sovellettuna sopivaksi blogimarkkinointiin ja kohdeyrityksen tarpeisiin ja mahdollisuuksiin. Empiirisessä osassa käytettiin myös vertailukehittämistä jossa verrattiin ja opiskeltiin menestyneitä blogeja ja käytettiin joitain näistä opittuja asioita kohdeyrityksen markkinointisuunnitelmaan. Tutkimuksen tuloksena blogimarkkinointisuunnitelma kohdeyritykselle tukena vertailukehitys kahdesta menestyksekkäästä blogista, periaatteita markkinointimix strategiasta ja statistiikasta. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että tulos ei ainoastaan ole toimiva kohdeyritykselle, mutta sitä voidaan soveltaa myös muihin yrityksiin samoilla periaatteilla. Tutkimuksessa myös todetaan blogien huonoja puolia markkinoijan näkökulmasta. Tuloksena voidaankin todeta, että blogit eivät ole aina niin tehokkaita kuin luullaan. Blogimarkkinoinnin toteuttaminen vaatii paljon kärsivällisyyttä, koska niiden tulokset eivät ole niin näkyviä kuin esimerkiksi muiden sosiaalisen median työkalujen kanssa. Blogeja pitää myös kirjoittaa säännöllisesti, koska säännöllisyydellä luodaan säännöllisiä asiakkaita mutta myös jonkun näköinen tavoite. Blogia jota päivitetään epäsäännöllisesti, on vaikea seurata lukijoiden näkökulmasta, mutta taas säännöllisyys tarkoittaa, että kirjoittajalla on tarpeeksi hyvää sisältöä siihen.
Opinnäytetyön alussa käsiteltiin työn tarkoituksia ja tavoitteita ja esiteltiin kohdeyritys jonka jälkeen teoriaosassa ensimmäisenä käsiteltiin markkinointia ja markkinointimix strategiaa. Tämän jälkeen esiteltiin sosiaalinen media, sosiaalisen median markkinointia ja sisältömarkkinointia. Empiirisessä tutkimuksessa käytettiin teoriaa sovellettuna sopivaksi blogimarkkinointiin ja kohdeyrityksen tarpeisiin ja mahdollisuuksiin. Empiirisessä osassa käytettiin myös vertailukehittämistä jossa verrattiin ja opiskeltiin menestyneitä blogeja ja käytettiin joitain näistä opittuja asioita kohdeyrityksen markkinointisuunnitelmaan. Tutkimuksen tuloksena blogimarkkinointisuunnitelma kohdeyritykselle tukena vertailukehitys kahdesta menestyksekkäästä blogista, periaatteita markkinointimix strategiasta ja statistiikasta. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että tulos ei ainoastaan ole toimiva kohdeyritykselle, mutta sitä voidaan soveltaa myös muihin yrityksiin samoilla periaatteilla. Tutkimuksessa myös todetaan blogien huonoja puolia markkinoijan näkökulmasta. Tuloksena voidaankin todeta, että blogit eivät ole aina niin tehokkaita kuin luullaan. Blogimarkkinoinnin toteuttaminen vaatii paljon kärsivällisyyttä, koska niiden tulokset eivät ole niin näkyviä kuin esimerkiksi muiden sosiaalisen median työkalujen kanssa. Blogeja pitää myös kirjoittaa säännöllisesti, koska säännöllisyydellä luodaan säännöllisiä asiakkaita mutta myös jonkun näköinen tavoite. Blogia jota päivitetään epäsäännöllisesti, on vaikea seurata lukijoiden näkökulmasta, mutta taas säännöllisyys tarkoittaa, että kirjoittajalla on tarpeeksi hyvää sisältöä siihen.