Sorateiden kunnossapito Satakunnassa vähenevin resurssein
Saari, Janne (2015)
Saari, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia miten sorateiden kunnossapito toteutetaan Satakunnassa resurssien vähentyessä. Työssä käydään läpi sorateiden kunnossapidon nykytilanne sekä toteutus. Tärkeimpänä tavoitteena ja haasteena on pohtia, onko joku osa-alue mihin tulisi erityisesti panostaa sekä mitkä menetelmät nousevat päällimmäisiksi, jotta sorateiden kunnossapito saadaan toteutettua mahdollisimman kustannustehokkaasti ja tiestö pysyy liikennettä tyydyttävässä kunnossa pitkillä toimenpideväleillä.
Tienpidon rahoitusresurssien heikentymisen taustalla on rahoituksen pysyminen vuosia samalla tasolla ja kustannusten noustessa on ostovoima heikentynyt radikaalisti. Tästä johtuen budjetoiduista määrärahoista pääosa ohjataan päätiestön liikennöitävyyden turvaamiseksi. Vähäliikenteisellä tieverkolla joudutaan tinkimään toimenpiteistä ja käytännössä liikennöitävyys on kunnossapidon varassa, koska rakenteen parantamishankkeet eivät ole taloudellisesti mahdollisia toteuttaa. Ilmastonmuutos tulee lisäämään kunnossapidon kustannuksia soratiestöllä, koska sulanmaan aika pidentyy ja vakiintunut talviolosuhde jää lyhyeksi.
Tiestön liikennöitävyyden varmistamiseksi sorateillä tulee huolehtia kuivatuksesta ja oikealla ajoituksella laadukkaasti toteutetusta kevätmuokkauksesta sekä sorastuksista. Lisättävän murskemateriaalin ominaisuuksiin on kiinnitettävä huomiota sekä varmistettava, että kunnossapitäjillä on riittävät tiedot ja valmiudet työn toteuttamiseen.
Ratkaisevaa on olemassa olevien resurssien kustannustehokas hyödyntäminen, jolla saadaan tuotettua liikennettä tyydyttävä lopputulos. Tämä edellyttää oikeat välineet ja ammattitaitoiset kunnossapitäjät, joilla on kyky tehdä oikea-aikaiset toimenpiteet tiestölle.
Tienpidon rahoitusresurssien heikentymisen taustalla on rahoituksen pysyminen vuosia samalla tasolla ja kustannusten noustessa on ostovoima heikentynyt radikaalisti. Tästä johtuen budjetoiduista määrärahoista pääosa ohjataan päätiestön liikennöitävyyden turvaamiseksi. Vähäliikenteisellä tieverkolla joudutaan tinkimään toimenpiteistä ja käytännössä liikennöitävyys on kunnossapidon varassa, koska rakenteen parantamishankkeet eivät ole taloudellisesti mahdollisia toteuttaa. Ilmastonmuutos tulee lisäämään kunnossapidon kustannuksia soratiestöllä, koska sulanmaan aika pidentyy ja vakiintunut talviolosuhde jää lyhyeksi.
Tiestön liikennöitävyyden varmistamiseksi sorateillä tulee huolehtia kuivatuksesta ja oikealla ajoituksella laadukkaasti toteutetusta kevätmuokkauksesta sekä sorastuksista. Lisättävän murskemateriaalin ominaisuuksiin on kiinnitettävä huomiota sekä varmistettava, että kunnossapitäjillä on riittävät tiedot ja valmiudet työn toteuttamiseen.
Ratkaisevaa on olemassa olevien resurssien kustannustehokas hyödyntäminen, jolla saadaan tuotettua liikennettä tyydyttävä lopputulos. Tämä edellyttää oikeat välineet ja ammattitaitoiset kunnossapitäjät, joilla on kyky tehdä oikea-aikaiset toimenpiteet tiestölle.