Sabar-tanssin kehityskulkua : yhteisöllisyyden ja esityksellisyyden vuoropuhelua
Räty, Henna (2015)
Räty, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011429
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö tutkii sabar-tanssin historiaa ja asemaa nykypäivän Senegalissa ja etenkin Senegalin pääkaupungissa Dakarissa. Sabar on wolof-kansan tanssi- ja rummutuskulttuuri. Sabar oli aiemmin naisten soolotanssi sabar-rumpumusiikkiin erityisissä sabar-tapahtumissa, mutta kehitys on vienyt siihen että nykypäivänä myös miehet tanssivat. Wolofien valtakulttuurista johtuen sabar-kulttuuri elää ja kehittyy osana senegalilaisesta yhteiskuntaa. Sabar-tapahtumien ja elämäntapahtumariittien lisäksi se saa paljon tilaa mediassa ja viihde-elämässä.
Opinnäytetyössä käsitellään pääasiassa naapurustoissa järjestettäviä sabar-tapahtumia. Sabar-tanssia analysoidaan liikeanalyysin keinoin sekä pohditaan tanssijan ilmaisua. Sabarin on usein esitetty olevan niin sanotusti naisten ääni tiukassa muslimikulttuurissa, mutta viime aikoina näkemykselle on esitetty myös poikkeavia näkökulmia.
Opinäytetyön lopulla sivutaan tanssin institutionalisoitumista ja teatralisoitumista Senegalissa, eli tanssin koulutuksen asemaa ja ammattimaista tanssiteatteria. Luvussa pohditaan ammattilaisryhmien ja tanssijan ammatin asemaa yhteiskunnassa ja tätä kautta myös miespuolisia tanssijoita.
Kirjallisen lähdemateriaalin lisäksi opinnäytetyö perustuu vahvasti kirjoittajan omiin kokemuksiin Senegalin pääkaupungissa Dakarissa sekä omakohtaisiin kokemuksiin sabar-tanssin opiskelusta Suomessa ja Senegalissa.
Opinnäytetyössä käsitellään pääasiassa naapurustoissa järjestettäviä sabar-tapahtumia. Sabar-tanssia analysoidaan liikeanalyysin keinoin sekä pohditaan tanssijan ilmaisua. Sabarin on usein esitetty olevan niin sanotusti naisten ääni tiukassa muslimikulttuurissa, mutta viime aikoina näkemykselle on esitetty myös poikkeavia näkökulmia.
Opinäytetyön lopulla sivutaan tanssin institutionalisoitumista ja teatralisoitumista Senegalissa, eli tanssin koulutuksen asemaa ja ammattimaista tanssiteatteria. Luvussa pohditaan ammattilaisryhmien ja tanssijan ammatin asemaa yhteiskunnassa ja tätä kautta myös miespuolisia tanssijoita.
Kirjallisen lähdemateriaalin lisäksi opinnäytetyö perustuu vahvasti kirjoittajan omiin kokemuksiin Senegalin pääkaupungissa Dakarissa sekä omakohtaisiin kokemuksiin sabar-tanssin opiskelusta Suomessa ja Senegalissa.