Finns det efterfrågan av videoproduktioner på en mindre ort?
Storhannus, Dennis (2015)
Storhannus, Dennis
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111777
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu markkinatutkimukseen, jonka tarkoituksena on tutkia videotuotannon kysyntää pienellä paikkakunnalla. Tutkittavana alueena oli Eteläpohjanmaalla sijaitseva Närpiön kaupunki, missä asuu noin 10000 asukasta. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää miten yritykset suhtautuvat videotuotannon käyttämiseen markkinointiin sekä mitkä ovat videotuottajan mahdollisuudet vakiinnuttaa asemaansa alueella. Työn lähtökohtana oli maaseudun yritykset, jotka eivät tavallisesti käytä videotuotantoja markkinointityökaluinaan. Tutkimus perustuu kyselylomakkeeseen, joka lähetettiin noin 400:lle eri toimialojen yrityksille. Lisäksi tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja neljän valitun yrityksen kanssa. Opinnäytetyön aineisto koostuu kyselylomakkeiden vastauksista sekä haastateltujen henkilöiden mielipiteistä. Tutkimuksen tulos osoittaa sen, että videotuotannon käyttö eri yrityksissä vaihtelee huomattavasti. Oli yrityksiä, jotka eivät tienneet videopalveluiden olemassaolosta mutta myös yrityksiä joilla oli hyvin positiivinen kuva videotuotannon käytöstä markkinointityökaluna. Videotuotannon kysynnästä ei ole puutetta, mutta videotuotanto ei ole myöskään tällä hetkellä levinnyt laajasti. Joillakin yrityksillä on tietoisuutta tulevista tarpeista, etenkin sosiaalisen median ja omien kotisivujen käytöstä. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten näkemys videotuotannon käytöstä ja sitä voi käyttää perustana mediatuotannon palveluiden tuottamiseen.