Affärsplan och ekonomiska kalkyler för ett litet företag i livsmedelsbranschen : Case: Julias hembageri
Hellevig, Julia (2015)
Hellevig, Julia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211919
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att göra en affärsplan med fokus på ekonomisk planering för företaget Julias hembageri. Bageriet är ett påhittat företag, så arbetet fungerar som en grund för att ge en bild av vad som krävs att grunda ett företag inom livsmedelsbranschen i Finland. Metoden som används är en fallstudiemetod. Arbetet reder via fallstudien ut vad som ingår i en affärsplan och hur affärsplanen bäst kan tillämpas för bageriet. Då det finns många olika affärsplansmodeller, konstrueras det en egen affärsplan med den mest väsentliga informationen som behövs för att kunna skapa en lönsam affärsverksamhet med en bra likviditet. I arbetet har produkterna fokus, då prissättningen av produkterna påverkar resultatplaneringen, som i sin tur påverkar budgeteringen. Eftersom produkternas prissättning är i fokus görs enbart grova uppskattningar på resten av utgifterna som tillhör verksamheten. Arbetets teoretiska del behandlar processen att starta eget företag och tar sedan upp de olika delarna i affärsplanen. Den empiriska delen anpassar teorin till Julias hembageri och avslutas med en detaljerad behandling av resultatplaneringen och budgeteringen och produktkalkylerna. Resultatplaneringen gav en vinst på 80 218 euro före extraordinära poster med en nollpunktsvolym på 398 299 euro. Säkerhetsmarginalen låg på 97 326 euro eller 19,6 procent. Totalbudgetens resultatbudget gav en vinst för räkenskapsperioden på 68 175 euro, likviditetsbudgetens utgående kassa och bank uppgick till 13 067 euro och balansbudgetens balans mellan tillgångar och skulder låg på 148 175 euro. Produktkalkyleringarnas resultat gav upphov till försäljningspris för en liten, en mellanstor och en stor produkt. Den lilla produktens självkostnadspris blev 1,39 euro, den mellanstora produktens pris 4,87 euro och den stora produktens pris blev 67,33 euro. The purpose of this thesis is to create a business plan for Julia's home bakery, with a focus on economic planning. The bakery is a fictional company – the thesis works as a model and example of what it takes to start a company in the Finnish food industry. The thesis is done as a case study describing what should be included in the business plan as well as how the business plan can be applied to the bakery. Since there are many different models for business plans, the one devised here is the one that contains the most essential information required to create a profitable business with good liquidity. In the thesis, the actual products are in focus, since the pricing of the products has the greatest effect on the performance management, which in turn affects the budgeting. Since the focus is on the pricing of products, the rest of the operational expenses are based on rough estimates. The theoretical part of the thesis describes the process of starting a company and a breakdown of the business plan. The empirical part adapts the theoretical part to Julia's home bakery and concludes with a detailed analysis of performance management, the budget and the product calculations. The performance management calculations estimated a profit of 80 218 euros before extraordinary items and a critical volume of 398 299 euros. The security margin was 97 326 euros (19.6%). The profit and loss budget estimated a profit of 68 175 euros for the accounting period. The liquidity budget’s outgoing cash flow was 13 067 euros and the balance sheet’s balance between assets and liabilities was 148 175 euros. As a result of the product calculations I ended up with prices for three types of products; a small, a medium and a large product. The price for the small, medium and large product was 1.39 euros, 4.87 euros and 67.33 euros respectively.