Vastuullisuus yrityksen liiketoiminnassa : vastuullisuuskysymykset Urheilu-Kenni Oy:n asiakkaiden ostopäätöksissä
Kujala, Ville (2015)
Kujala, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle selvitys ihmisten ajatuksista ja asenteista liittyen vastuulliseen kuluttamiseen ja tuotteiden kotimaisuuden tärkeyteen. Toimeksiantajana toimi Urheilu-Kenni Oy. Työssä selvitettiin kyselylomakkeen avulla vähittäisostajien asenteita vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Tällä tavoin saadaan hyvä käsitys siitä, miten tärkeäksi normaalit kuluttajat kokevat vastuullisuuden.
Kuluttajan voi olla vaikeaa tehdä eettisesti oikeita ostopäätöksiä. Tämän vuoksi ympäristömerkit ja erilaiset vastuullisuuden standardit toimivat hyvänä apuna. Kuluttajan ostopäätös on usein monen ostokäyttäytymiseen vaikuttavan tekijän summa. On muistettava, että yhden henkilön ostokäyttäytyminen on vain pieni tekijä isossa mittakaavassa. Suurilla yrityksillä ja organisaatiolla on edelleen suurin vastuu vastuullisessa toiminnassa ja kestävän kehityksen tukemisessa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, kuinka kotimaisuus on vielä usein iso kriteeri suomalaiselle ostajalle ja usein ostopäätös tehdään vanhojen tuntemusten perusteella. Alle 30-vuotiaat kiinnittävät vähiten huomioita tuotteiden vastuullisuuteen, minkä voidaan katsoa johtuvan muodin nopeista muutoksista, jotka ohjaavat nuorten ihmisten kulutustottumuksia muuta väestöä enemmän. Tutkimustulosten perusteella naiset ovat vastuullisempia ostajia kuin miehet. Naiset nähdään usein ”pehmeiden arvojen” kannattajina ja he myös usein tekevät perheensä tekstiiliostokset.
Kuluttajan voi olla vaikeaa tehdä eettisesti oikeita ostopäätöksiä. Tämän vuoksi ympäristömerkit ja erilaiset vastuullisuuden standardit toimivat hyvänä apuna. Kuluttajan ostopäätös on usein monen ostokäyttäytymiseen vaikuttavan tekijän summa. On muistettava, että yhden henkilön ostokäyttäytyminen on vain pieni tekijä isossa mittakaavassa. Suurilla yrityksillä ja organisaatiolla on edelleen suurin vastuu vastuullisessa toiminnassa ja kestävän kehityksen tukemisessa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, kuinka kotimaisuus on vielä usein iso kriteeri suomalaiselle ostajalle ja usein ostopäätös tehdään vanhojen tuntemusten perusteella. Alle 30-vuotiaat kiinnittävät vähiten huomioita tuotteiden vastuullisuuteen, minkä voidaan katsoa johtuvan muodin nopeista muutoksista, jotka ohjaavat nuorten ihmisten kulutustottumuksia muuta väestöä enemmän. Tutkimustulosten perusteella naiset ovat vastuullisempia ostajia kuin miehet. Naiset nähdään usein ”pehmeiden arvojen” kannattajina ja he myös usein tekevät perheensä tekstiiliostokset.