Työyhteisöviestinnän vaikutuksista työilmapiiriin henkilöstön kokemana : Case: Pohjois-Porin terveysasema
Nurmoranta, Elina (2015)
Nurmoranta, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaisia vaikutuksia työyhteisöviestinnällä on työilmapiiriin henkilöstön kokemana ja löytää tutkimuksen avulla mahdollisia ongelmakohtia, jotka kaipaavat kehittämistä. Tavoitteena oli muodostaa kyselyiden ja haastatteluiden tuloksista esiin nousseista ongelmakohdista kehittämisehdotuksia toimintojen parantamiseksi. Tutkimuksen kohteena oli Porin perusturvakeskuksen terveys- ja hyvinvointipalveluiden lähipalveluyksikkö, Pohjois-Porin terveysasema. Nykyajan viestinnälliset haasteet, jatkuva muutos ja toiminnan hektisyys ovat omiaan luomaan paineita myös työilmapiiriin. Työssä menestymisen ja jaksamisen kannalta työilmapiiri on varsin tärkeä osa työn tuottavuutta. Viestinnän onnistuminen ja työilmapiiri koetaan niin henkilökohtaisesti, ettei tutkimuksella voitu tavoitella täysin eksaktia tietoa vaan on tyydyttävä tarkastelemaan näiden kahden koettuja vaikutuksia toisiinsa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työyhteisöviestintää, työilmapiiriä ja esimies-alais -viestintää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jossa käytettiin myös määrällisiä tiedonkeruunmenetelmiä. Lähestymistapa oli tapaustutkimus, sillä tutkittavasta kohteesta haluttiin tuottaa kehittämisehdotuksia sekä mahdollisimman tarkkaa ja uutta tietoa. Tiedonkeruumenetelminä käytössä oli henkilöstölle suunnattu kyselylomake sekä esimiehille tehty teemahaastattelu. Tiedonkeruumenetelmien yhdistelyllä pyrittiin saamaan parempi kokonaiskuva ja vahvistaa tulosten luotettavuutta.
Tiedonkeruumenetelmien tulosten perusteella voitiin todeta, että työyhteisöviestintään oltiin yleisesti melko tyytyväisiä ja ilmapiiri koettiin hyväksi. Vertikaalinen viestintä toimi hyvin ja erityisesti horisontaalinen viestintä työntekijöiden keskuudessa oli keskeistä tiedon välittämisessä. Esimiehillä ja työntekijöillä oli jonkin verran näkemyseroja viestinnän ja vuorovaikutuksen onnistumisesta. Toimintamallit ja tavoitteet olivat osin epäselviä ja varsinkin palautteen antamiseen toivottiin muutosta. Toimintatapojen selkiyttäminen ja viestinnän tavoitteiden määrittely toimipisteessä tukisi koko organisaation toimintaa paremmin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työyhteisöviestintää, työilmapiiriä ja esimies-alais -viestintää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jossa käytettiin myös määrällisiä tiedonkeruunmenetelmiä. Lähestymistapa oli tapaustutkimus, sillä tutkittavasta kohteesta haluttiin tuottaa kehittämisehdotuksia sekä mahdollisimman tarkkaa ja uutta tietoa. Tiedonkeruumenetelminä käytössä oli henkilöstölle suunnattu kyselylomake sekä esimiehille tehty teemahaastattelu. Tiedonkeruumenetelmien yhdistelyllä pyrittiin saamaan parempi kokonaiskuva ja vahvistaa tulosten luotettavuutta.
Tiedonkeruumenetelmien tulosten perusteella voitiin todeta, että työyhteisöviestintään oltiin yleisesti melko tyytyväisiä ja ilmapiiri koettiin hyväksi. Vertikaalinen viestintä toimi hyvin ja erityisesti horisontaalinen viestintä työntekijöiden keskuudessa oli keskeistä tiedon välittämisessä. Esimiehillä ja työntekijöillä oli jonkin verran näkemyseroja viestinnän ja vuorovaikutuksen onnistumisesta. Toimintamallit ja tavoitteet olivat osin epäselviä ja varsinkin palautteen antamiseen toivottiin muutosta. Toimintatapojen selkiyttäminen ja viestinnän tavoitteiden määrittely toimipisteessä tukisi koko organisaation toimintaa paremmin.