Kestävä kehitys kauneushoitolassa : vastuullinen liiketoiminta kauneudenhoitoalalla
Patricio, Niina (2015)
Patricio, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811121
Tiivistelmä
Yritysvastuullisen kauneushoitolan perustamisesta ja toiminnasta ei ole vielä juurikaan tietoa. Ekokauneushoitola –nimellä olevia kauneushoitoloita on lisääntyvissä määrin Suomessa, mutta silti toiminta on vielä hyvin pientä ja varsinkin markkinointi on lähes olematonta. Tavoitteena tämän opinnäytetyön avulla oli selvittää mitä yritysvastuullista kauneushoitolaa perustaessa pitäisi ottaa huomioon, miten kestävä kehitys ja ekologisuus voidaan ottaa käytäntöön jokapäiväiseen toimintaan hoitolassa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä apuna lähdeaineistona kirjallisuutta ja internetiä sekä haastattelemalla kauneudenhoitoalan yrittäjiä, Suomen Ekokosmetologit ry:n puheenjohtajaa sekä Lohjan kaupungin terveystarkastajaa.
Syvennyttyäni aiheeseen huomasin miten vähän ympäristöystävällisyyttä ja ekologisuutta pohditaan perustettaessa kauneushoitolaa. Tuotevalinnoissa luonnonmukaisuus on tärkeää, mutta yritysvastuullisesti ajatellen olemme vielä alkutaipaleella. Tämän opinnäytetyön tarkoitus onkin lisätä kauneudenhoitoalalla toimijoita ymmärtämään yritysvastuullista liiketoimintaa kilpailukeinona sekä ajatelemaan luonnonmukaisuutta ja eettisyyttä tuotevalintoja kokonaisvaltaisemmin.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä apuna lähdeaineistona kirjallisuutta ja internetiä sekä haastattelemalla kauneudenhoitoalan yrittäjiä, Suomen Ekokosmetologit ry:n puheenjohtajaa sekä Lohjan kaupungin terveystarkastajaa.
Syvennyttyäni aiheeseen huomasin miten vähän ympäristöystävällisyyttä ja ekologisuutta pohditaan perustettaessa kauneushoitolaa. Tuotevalinnoissa luonnonmukaisuus on tärkeää, mutta yritysvastuullisesti ajatellen olemme vielä alkutaipaleella. Tämän opinnäytetyön tarkoitus onkin lisätä kauneudenhoitoalalla toimijoita ymmärtämään yritysvastuullista liiketoimintaa kilpailukeinona sekä ajatelemaan luonnonmukaisuutta ja eettisyyttä tuotevalintoja kokonaisvaltaisemmin.