Web-sivuston suunnittelu ja toteutus
Hirvi, Juho (2014)
Hirvi, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli web-palvelun uudistus- ja kehittämisprosessi alusta loppuun saakka. Toimeksiantajana työssä toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Matkailu-, ravit-semis- ja palvelualan ainejärjestö MatkaRaTa Ry. Työn tarkoituksena oli kehittää Matka-RaTa Ry:lle uusi, käytettävyydeltään mahdollisimman helppokäyttöinen web-palvelu.
Opinnäytetyön alkuosassa käydään vaiheittain läpi koko web-palveluprojektin kehittä-misprosessia ja siihen liittyviä menetelmiä aina palvelumuotoilusta ja asiakaslähtöisestä suunnittelusta aina tekniseen toteutukseen sekä palvelun jatkuvuuteen asti. Työn toteu-tusosiossa käytettiin esitettyä asiakaslähtöistä suunnittelua hyväksi Matkarata Ry:n web-palvelun määrittelyssä, suunnittelussa sekä työn teknisessä toteutuksessa Wordpress-julkaisujärjestelmällä sovellettua prototyyppimenetelmää käyttäen.
Web-sivuston kehittämisessä aikana huomattiin, että menetelmien käyttö on hyvin tär-keää pienessäkin projektissa. Palvelumuotoilun avulla asiakas saatiin mukaan kehitystyö-hön, minkä avulla web-palvelusta saatiin asiakkaan vaatimusten mukainen. Prototyyp-pimenetelmä antoi hyvän tavan kommunikoida asiakkaan kanssa, mikä auttoi kehittä-mään palvelua oikeaan suuntaan. Lopputuloksena saatiin luotua asiakkaan vaatimuksia palveleva web-palvelu.
Opinnäytetyön alkuosassa käydään vaiheittain läpi koko web-palveluprojektin kehittä-misprosessia ja siihen liittyviä menetelmiä aina palvelumuotoilusta ja asiakaslähtöisestä suunnittelusta aina tekniseen toteutukseen sekä palvelun jatkuvuuteen asti. Työn toteu-tusosiossa käytettiin esitettyä asiakaslähtöistä suunnittelua hyväksi Matkarata Ry:n web-palvelun määrittelyssä, suunnittelussa sekä työn teknisessä toteutuksessa Wordpress-julkaisujärjestelmällä sovellettua prototyyppimenetelmää käyttäen.
Web-sivuston kehittämisessä aikana huomattiin, että menetelmien käyttö on hyvin tär-keää pienessäkin projektissa. Palvelumuotoilun avulla asiakas saatiin mukaan kehitystyö-hön, minkä avulla web-palvelusta saatiin asiakkaan vaatimusten mukainen. Prototyyp-pimenetelmä antoi hyvän tavan kommunikoida asiakkaan kanssa, mikä auttoi kehittä-mään palvelua oikeaan suuntaan. Lopputuloksena saatiin luotua asiakkaan vaatimuksia palveleva web-palvelu.